آموزش تعویض روغن موتور برق (0 تا 100)

آموزش تعویض روغن موتور برق

برای افرادی که از موتور برق استفاده می‌کنند، همیشه تعویض روغن موتور برق یک دغدغه است. این که این کار چه زمانی و چگونه باید انجام شود، لازم است به تمام کسانی که از انواع موتور برق استفاده می‌کنند، آموزش داده شود. تعویض روغن موتور برق کار بسیار آسانی است. هر شخصی با هر میزان تخصص، می‌تواند این کار را انجام دهد. برای آن که نحوه و مراحل آموزش تعویض روغن موتور برق به صورت صفر تا صد را یاد بگیرید، این مقاله از سایت برقچی را تا انتها مطالعه کنید.

فهرست:

چرا تعویض روغن موتور برق مهم است؟

موتور برق یک دستگاه کاربردی است که به دلایل زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه را عموما به صورت روزانه و برای ساعت‌های زیادی روشن می‌گذارند. بنابراین مانند هر وسیله دیگری باید به آن رسیدگی کرد. تعویض روغن یکی از عوامل مهم در رسیدگی به موتور برق محسوب می‌شود که باید با توجه به شرایط موتور برق و به موقع انجام شود. اگر این کار به موقع انجام نشود، موتور دچار خرابی شده و سبب کاهش محسوس کارایی آن می‌شود. در واقع با این کار، فشار زیادی به دستگاه وارد خواهد شد. همچنین در این شرایط دستگاه موتور برق آلودگی بیشتری تولید می‌کند.
به علاوه مصرف سوخت آن هم بیشتر می‌شود. به همین دلیل از همه جهت به صرفه است که دائما این مسئله چک شده و روغن تعویض شود. در ادامه این مقاله درباره بهترین زمان تعویض روغن موتور برق صحبت می‌کنیم.

آموزش تعویض روغن موتور برق
آموزش تعویض روغن موتور برق

بیشتر بخوانید: بهترین موتور برق برای باغ و ویلا


بهترین زمان تعویض روغن موتور برق

برای خیلی از افراد این سوال پیش می‌آید که هر چند وقت یکبار باید روغن موتور برق را تعویض کرد؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که بعد از اولین باری که از یک موتور برق استفاده می‌کنید، پس از ۱ تا ۵ ساعت کار کردن موتور،لازم است روغن آن را تعویض نمایید. شما می‌توانید هر ۱۰ الی ۲۰ ساعت یکبار این کار را تکرار کنید.
البته در صورت سروصدای زیاد یا سیاهی روغن، باید آن را تعویض نمایید. همچنین اگر روغن آن کمتر از حد لازم شده باشد هم باید تعویض شود.

دفعات کار کرد موتور زمان تعویض روغن موتور برق
دفعه اول کار کرد موتور ۱ تا ۵ ساعت اولیه
دفعات بعدی هر  ۱۰ الی ۲۰ ساعت یکبار

ابزارهای موردنیاز برای تعویض روغن موتور برق

حالا که متوجه شدید بهترین زمان تعویض روغن موتور برق چه زمانی است، باید با ابزار آن آشنا شوید. ابزارهای لازم برای تعویض روغن موتور برق هوندا بنزینی و تعویض روغن موتور برق دیزلی و گازسوز را در این مرحله توضیح می‌دهیم. برای انجام فرآیند تعویض روغن موتور برق باید یکسری از ابزارهای مهم را در اختیار داشته باشید. این ابزارها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قیف یا ظرف مخصوص ریختن روغن
    ظرف مورد استفاده برای تعویض روغن موتور برق یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای انجام این کار است. شما باید ظرفی را انتخاب کنید که مناسب این کار باشد. یعنی نمی‌توانید از ظروف مختلف دیگر برای انجام عملیات تعویض روغن استفاده نمایید. ظرف مورد استفاده برای این کار باید دارای حجم و نشانه لیتر باشد. تا شما بتوانید به صورت دقیق میزان روغن اضافه شده به دستگاه را تخمین بزنید.
  • آچار آلن
    هر دستگاه موتور برق دارای یک دریچه ورودی روغن است. برای این که بتوانید این دریچه را باز کنید، احتیاج به استفاده از ابزار خاصی دارید. این ابزار همان آچار آلن است. شما به وسیله یک آچار آلن می‌توانید به راحتی درب ورودی مخزن روغن موتور برق را باز کنید. سپس روغن را داخل مخزن مخصوصش بریزید.
  • روغن موتور
    همانطور که می‌دانید یکی از وسایل مهم برای انجام عملیات تعویض روغن موتور برق، وجود روغن مناسب و با کیفیت است. شما باید بهترین برند و باکیفیت‌ترین روغن را برای موتور برق خود استفاده کنید. هر دستگاه موتور برقی روغن مخصوص به خودرو دارد. بنابراین برای انتخاب یک روغن مناسب باید به خوبی تحقیق و جستجو نمایید.

مراحل تعویض روغن موتور برق

تعویض روغن موتور برق، کار بسیار آسانی است. این کار به راحتی انجام می‌شود. حتی برای انجام آن نیازی نیست که متخصص باشید. در این بخش مهم‌ترین مراحل تعویض روغن موتور برق را بررسی می‌کنیم. طریقه تعویض روغن موتور برق در چند مرحله زیر انجام می‌شود:

روشن کردن موتور برق

در مرحله اول برای تعویض روغن، بهتر است که چند دقیقه قبل از انجام تعویض روغن، موتور برق را روشن و سپس خاموش کنید.

تخلیه روغن

ابتدا باید روغن موجود در موتور تخلیه شود. برای این کار با کمک آچار آلن، پیچ تخلیه روغن موتور برق را باز کنید. زیر این قسمت یک ظرف قرار دهید. سپس اجازه دهید روغن موتور تخلیه شود.

تمیز کردن اطراف پیچ تخلیه روغن

وقتی روغن به خوبی تخلیه شد، باید اطراف پیچ تخلیه را به خوبی تمیز کنید. می‌توانید توسط پارچه یا دستمال مناسب این کار برای پاکسازی روغن استفاده کنید.

اضافه کردن روغن در جای مخصوص آن

در این مرحله باید سرپوش ورودی روغن را برداشته و روغن موتور را داخل آن بریزید. سپس درب محفظه روغن را ببندید.

نکات مهم هنگام تعویض روغن موتور برق

یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام تعویض روغن موتور برق، تعویض فیلتر هوا به صورت همزمان است. در واقع هر دفعه که روغن موتور برق را عوض می‌کنید، باید فیلتر هوای جدید هم برای آن نصب نمایید. به علاوه یکی از نکات مهم در رابطه با تعویض روغن موتور برق آن است که روغن مناسب موتور برق را تهیه و استفاده کنید. برخی از روغن‌ها با برخی از موتورها سازگار نیستند. همچنین به هیچ عنوان دو نوع روغن مختلف را با یکدیگر ترکیب ننمایید. زیرا ممکن است یکی از این روغن‌ها برای موتور برق مناسب نباشند. استفاده از یک روغن مناسب و با کیفیت یکی از مهم‌ترین نکات برای تعویض روغن موتور برق است.

نکات مهم هنگام تعویض روغن موتور برق
نکات مهم هنگام تعویض روغن موتور برق

نتیجه‌گیری

در این مطلب از سایت برقچی با نکات مهم هنگام تعویض روغن موتور برق آشنا شدید. همچنین مراحل تعویض روغن موتور برق و ابزارهای آن را شناختید. در حال حاضر به راحتی می‌توانید این کار را خودتان و بدون کمک فرد متخصص انجام دهید. روغن موتور برق در عملکرد آن خیلی موثر است. به همین دلیل باید روغن باکیفیت و خوبی را برای موتور برق تهیه کنید. همچنین باید ابزار آلات مربوط به تعویض روغن را حتما تهیه کنید.


بیشتر بخوانید: موتور برق چیست و چگونه کار می‌کند؟


سوالات متداول

چند وقت یک بار باید روغن موتور خود را تعویض کنید؟

این که هر چند وقت یکبار باید روغن موتور را تعویض کرد، بستگی به نوع و برند موتور برق و میزان استفاده شما دارد. اما به طور کلی بعد از هر ۲۰ ساعت یه بار باید روغن موتور برق را چک کنید. در صورت نیاز به تعویض و سیاهی روغن، باید آن را تعویض نمایید. برخی از موتور برق‌ها بعد از ۱۰۰ ساعت کار باید روغنشان عوض شود.

آیا تیره بودن روغن موتور برق نشان دهنده زمان تعویض آن است؟

بله. تیرگی رنگ روغن در موتور برق نشانه از نزدیکی زمان تعویض و سوختگی آن است. همچنین ورود گرد و غبار به موتور برق باعث تیرگی روغن آن می‌شود. به هر حال دلیل تیرگی رنگ روغن هر چه که باشد، باید سریعا آن را تعویض کنید.

آیا می‌توانم خودم روغن موتور برق را تعویض کنم؟

بله. تعویض روغن موتور کار آسانی است. اصلا نیازی به انجام عمل سخت یا خاصی نیست. به همین دلیل همه افراد، حتی افراد تازه‌کار می‌توانند این کار را انجام دهند. فقط باید دقت کنید که موتور برق در اثر کارکرد شدید و زیاد، خیلی داغ نشده باشد. اگر داغ بود، باید اجازه دهید ابتدا خنک شود.

چه مقدار روغن باید در موتور برق بریزم؟

در زمان تعویض روغن موتور باید دقت کنید که مقدار روغن موتور برق بنزینی باید تا آخرین قسمت درب کارتر موتور بالا بیاید. این مقدار را باید دقیق پر کنید. روغن موتور نباید بیشتر یا کمتر از این حد باشد.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها