آموزش کابل کشی شبکه

آموزش تصویری کابل کشی شبکه

کابل کشی صحیح و اصولی در شبکه یکی از پیش نیازهای اصلی داشتن یک شبکه استاندارد، پر سرعت و با کیفیت می‌باشد. همچنین در صورتی که یک شبکه بر اساس استانداردهای موجود ایجاد شود، عیب یابی و توسعه آن بسیار راحت و بدون مشکل خواهد بود. که در ادامه به آموزش کابل کشی شبکه و بررسی نکات مهم هنگام کابل کشی شبکه می‌پردازیم.

فهرست:

آموزش کابل کشی شبکه:

کابل کشی شبکه دارای اصول و قواعدی است که در این بخش به آن می‌پردازیم.

تهیه نقشه کابل کشی شبکه:

تهیه نقشه مرحله بسیار مهمی است و عدم انجام آن منجر به سخت شدن کار خواهد شد. از این رو ابتدا باید از محل کابل کشی بازدید کرده سپس مطابق با آن نقشه نود‌ها کشیده شده و میزان و مسیر کابل‌ها معلوم گردد. همچنین هنگام تهیه نقشه، تمامی تجهیزات باید شماره گذاری و مسیر عبور کابل شبکه مشخص باشد.

تهیه نقشه کابل کشی شبکه
تهیه نقشه کابل کشی شبکه

انتخاب مسیر مناسب:

مسیر کابل کشی شبکه باید کوتاه‌ترین فاصله را با رک شبکه داشته باشد، تا کیفیت ارتباط و سرعت شبکه در حالت پایدار باقی بماند. تا جایی که امکان دارد کابل‌های شبکه را از مسیری عبور دهید که به دور از کابل‌های برق و تجهیزات تولید کننده نویز باشند (حداقل فاصله کابل شبکه از کابل برق 30 سانتی‌متر می‌باشد). چراکه نویز باعث اختلال در انتقال اطلاعات می‌شود. نکته بسیار مهم‌ تر اینکه کابل‌ها را از مسیری عبور دهید که دچار آسیب‌هایی مانند شکستگی، گره خوردگی و پارگی نشود.


بیش‌تر بخوانید: انواع تست کابل شبکه


انتخاب برند و نوع کابل شبکه:

در بازار، کابل‌های شبکه مختلفی برای انتخاب وجود دارند که به سه دسته کیفیت بالا، کیفیت متوسط و فیک تقسیم بندی می‌شوند. مهم ترین نکته در انتخاب برند این است که کابل، کیفیت خوبی داشته باشد و به هیچ عنواع از کابل فیک و نامعتبر استفاده نکنید تا در آینده دچار مشکلات در شبکه نشوید. همچنین بهتر است تمامی تجهیزات برای هماهنگی بیش‌تر از یک برند تهیه شوند.

کابل‌ شبکه از لحاظ نوع کاربرد، سرعت و نوع روکش به چندین دسته تقسیم بندی می‌شوند. که شما باید با توجه به نیاز و بودجه‌ خود کابل مورد نظرتان را انتخاب و خریداری کنید.

نحوه سوکت زدن کابل:

سوکت زدن کابل شبکه دارای چند مرحله است که در تصویر زیر به طور کلی برای شما شماره گذاری کرده‌ایم. در این بخش از مقاله قصد داریم به آموزش نحوه سوکت زدن کابل شبکه بپردازیم.

نحوه سوکت زدن کابل (کابل کشی شبکه)
نحوه سوکت زدن کابل (کابل کشی شبکه)

ابتدا کابل شبکه را به اندازه 2 تا 2.5 سانتی متر به وسیله استریپر لخت کنید. سپس سیم‌های کابل را همانند شکل (3)، کاملاً باز کنید و آن‌ها را با توجه به رنگ‌شان زوج کنید. در مرحله بعد همانند شکل (4) در حالیکه سیم‌ها را محکم در دست گرفته‌اید بدون اینکه جا به جا شوند وارد سوکت کنید. توجه داشته باشید که سیم ها باید تا انتهای سوکت بروند. در انتها، همانند شکل (5) با استفاده از آچار پرس، سوکت را پانچ کنید تا فیکس و محکم شود.

کدام محل برای عبور کابل‌های شبکه مناسب است؟

با توجه به محیطی که قرار است در آن کابل کشی شبکه انجام شود، باید محل عبور کابل‌ها را تعیین کنید. همچنین به این نکته مهم توجه کنید که کابل شبکه نباید در دسترس باشد و دیده شود. چراکه سبب آسیب زدن به آن بصورت عمدی یا سهوی می‌گردد.

محل مناسب برای عبور کابل شبکه
محل مناسب برای عبور کابل شبکه

دیوار‌ها:

پس از بررسی‌های انجام شده از محیط، در صورتی که مناسب‌ترین مسیر برای عبور کابل‌ها، دیوار بود. باید از ترانکینگ یا داکت استفاده کنید که علاوه بر زیبایی و نظم محیط کار، از خرابی کابل‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

سقف و یا کف:

در صورتی که پس از بررسی‌های انجام شده از محیط، متوجه شدید که محل مناسب برای کابل کشی شبکه، سقف و یا کف اتاق‌ها می‌باشد، آنگاه می‌توانید از کف یا سقف کاذب، سینی‌های پلاستیکی یا فلزی استفاده کنید.

لیبل گذاری کابل های شبکه:

تمامی کابل‌ها باید در ابتدا و انتهای آن با استفاده از نمراتور، پرینت لیبل شماره گذاری شود تا پیدا کردن یک کابل به راحتی انجام پذیرد. در جاهایی که حجم بالایی از کابل از کنار هم عبور می‌کنند، در فواصل مختلف روی کابل نیز شماره گذاری می‌شود.

لیبل گذاری کابل های شبکه
لیبل گذاری کابل های شبکه

شماره گذاری کابل دارای فرمت مخصوصی می‌باشد که نشان دهنده نود، شماره پورت پچ پنل شبکه، شماره رک، شماره اتاق و اینجور موارد است که پیدا کردن را بسیار آسان می‌کند.

نحوه نصب کابل شبکه:

هنگام کابل کشی باید توجه داشت که هنگام چرخش، زاویه کابل نباید بیش‌تر از 90 درجه باشد. زیرا این کار باعث افت سرعت خواهد شد. همچنین یکی از نکات مهمی که رعایت آن واجب است، این است که کابل نباید تحت فشار باشد و باید آزادانه بتواند حرکت کند. فشار بر کابل علاوه بر افت سرعت در صورت نیاز به تعویض، کار را بسیار سخت می‌کند.

طول مجاز کابل شبکه:

طول مجاز قابل استفاده برای کابل شبکه 90 متر است. به همین دلیل در طراحی مسیر کابل کشی، محل قرار گیری رک شبکه نسبت به اجزای دیگر را در نقطه مرکزی قرار می‌دهند. همچنین می‌توان در صورت طولانی بودن مسافت از دو یا چند رک استفاده کرد.


بیش‌تر بخوانید: کابل شبکه چیست؟ معرفی و انواع کابل شبکه


هزینه خدمات کابل کشی شبکه چقدر است؟

هزینه خدمات پسیو و کابل کشی شبکه و ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع شبکه ای که راه اندازی می‌شود، گستردگی شبکه، تعداد نودها، ابعاد محل و موارد بسیار دیگری نیز می‌توانند در قیمت گذاری تاثیرگذار باشند.

نکات مهم هنگام کابل کشی شبکه:

نکات مهم هنگام کابل کشی شبکه
نکات مهم هنگام کابل کشی شبکه
  • شبکه را به گونه ای طراحی کنید که اگر در آینده نیاز به اضافه کردن نودهای بیش‌تر بود این کار بدون مشکل انجام شود.
  • استفاده از فضای مناسب برای تعداد کابل پیش بینی شده و کمی بیش‌تر برای مواقع ضروری
  • استفاده از قوس‌های مناسب در هنگام کابل کشی (عدم شکستن کابل در هنگام کابل کشی)
  • در شرایطی که به اجبار باید کابل شبکه و برق را کنار هم قرار دهید، حتما از کابل‌های شیلددار یا فویل‌‌دار استفاده کنید.
  • کابل شبکه CAT5 و CAT6 از لحاظ قیمتی تفاوت چندانی ندارند پس بهتر است برای داشتن پهنای باند بیش‌تر، از کابل شبکه CAT6 استفاده کنید.
  • کابل‌های شبکه باید بدون هیچ فشاری کنار هم قرار بگیرند بنابراین اندازه ترانکینگ، داکت و لوله را متناسب با کابل شبکه که در آن قرار می گیرد، انتخاب کنید.
  • در صورت استفاده از ترانکینگ، حتما از پارتیشن استفاده کنید تا کابل برق و شبکه را از یکدیگر جدا شده و کابل شبکه تحت تاثیر نویز کابل برق قرار نگیرد.
  • هنگام کابل کشی شبکه دقت کنید که کابل شبکه دچار شکستگی، پارگی و گره خوردگی و … نگردد.
  • سعی کنید مکان قرار گیری رک شبکه را به گونه ای تعیین کنید تا نسبت به سایر اجزای شبکه، در نقطه مرکزی قرار گیرد و در نتیجه کابل کشی در کمترین فاصله صورت پذیرد.
  • لامپ کم مصرف و مهتابی باعث ایجاد نویز می‌شود بنابراین برای جلوگیری از نویز در رک و اتاق سرور از آن‌ها استفاده نکنید.
  • بهتر است که تمامی لوازم مورد نیاز شبکه از یک برند باشد.

بیش‌تر بخوانید: راهنمای کابل کشی فیبر نوری برای ساختمان


جمع بندی:

در مقاله آموزش کابل کشی شبکه اصول و قواعد کابل کشی شبکه را آموختید. همچنین به نکات مهمی هنگام کابل کشی شبکه پرداختیم که رعایت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ممنون که تا پایان مقاله با ما همراه بودید، امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

4.4/5 - (13 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
علی شیرازی
علی شیرازی
2 سال پیش

شما کابل کشی شبکه هم انجام میدید؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
2 سال پیش
پاسخ به   علی شیرازی

بله کابل کشی شبکه انجام میدیم. به واتس آپ شرکت پیام بدید