رادیو وایرلس چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

معرفی کامل رادیو وایرلس

در این مقاله قصد داریم در رابطه با رادیو وایرلس و کاربردهای آن مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. رادیو بی‌سیم یکی از تجهیزات شبکه است که به منظور پوشش‌دهی شبکه در فواصل طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فهرست:

در رابطه با رادیو وایرلس چه اطلاعاتی دارید؟

در برخی موارد نیاز است اطلاعاتی در مسافت‌های طولانی به اشتراک گذاشته شوند. رادیو وایرلس به عنوان یکی از پر‌کاربرد‌ترین تجهیزات شبکه شناخته شده است که قابلیت دریافت و ارسال داده‌ها را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر رادیو بی‌سیم  نقاط بیشتری را در یک شبکه پوشش می‌دهد و به نحوی از قدرت و توان بیشتری نسبت به آنتن‌ها برخوردار هستند.
ممکن است در ابتدا مکانیزم عملکرد رادیو بی‌سیم کمی ساده و پیش‌پا افتاده به نظر برسد این در حالی است که برای انجام فعالیت‌های صورت گرفته ملاک‌های خاصی در نظر گرفته شده است.

  • رادیو وایرلس چه مشخصاتی دارند؟

 برای این‌ که یک رادیو بی‌سیم را شناسایی کنید می‌بایست با مشخصات اصلی آن آشنا باشید. در این‌جا برخی از مشخصاتی که به عنوان شناسه‌های اصلی رادیو وایرلس هستند، عنوان خواهند شد:

  • پردازنده، حافظه رم و حافظه فلش 
  • لایسنس لول
  • عملکرد سیستم
  • استاندارد و مشخصات شبکه بی سیم
  • تامین توان (Passive PoE)

موارد عنوان شده جزء اصلی ترین مشخصات یک رادیو وایرلس هستند.

  • مهم ترین کاربرد رادیو بی‌سیم چه می‌باشد؟

پیش تر‌ها و قبل از ورود رادیو بی‌سیم به دنیای شبکه‌های اینترنتی ارسال دیتا با محدودیت‌هایی مواجه بود. به عبارت دیگر ارسال دیتا تا یک محدوده خاص امکان پذیر بود و مسافت‌ها محدوه خاصی را برای ارسال و دریافت مشخص کرده بودند.
رادیو بی‌سیم یکی از پرکاربرد‌ترین تجهیزات شبکه می باشد که قابلت پوشش‌دهی تا مسافت‌های بی‌نهایت را برای ارسال دیتا فراهم می‌کند.

مهم‌ترین کاربر رادیو وایرلس را می‌توان انتقال و جابجایی داده‌ها، صوت و تصاویر بدون محدوده مکانی دانست، این امکانات به واسطه آنتن‌های بی‌سیم صورت می پذیرد. استفاده از رادیو بی‌سیم در سازمان‌ها و موسسات بزرگ کارایی بالایی دارد به علاوه در انتقال فایل‌ها در دوربین مدار بسته نیز نقش مهمی را ایفا کرده است.

مهم ترین کاربرد رادیو وایرلس چه می باشد؟
مهم ترین کاربرد رادیو وایرلس چه می باشد؟
  • استفاده از رادیو وبی‌سیم چه مزایای به همراه دارد؟

به طور کلی استفاده از رادیو بی‌سیم مزایای متعددی را برای کاربران به دنبال دارد. شبکه‌های بی‌سیم یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا هستند که قابلیت اتصال دو نقطه را با مسافت زیاد به‌‌هم دارد. تبادل اطلاعات در این تکنولوژی با استفاده از امواج و سیگنال‌ها امکان پذیر می‌باشد و کاربران را از استفاده سیم و کابل بی‌نیاز می‌سازد.
علاوه بر این دیگر مزایایی که می‌توان به وسیله استفاده از رادیو بی‌سیم به‌دست آورد شامل موارد زیر می باشند:

  • قابلیت انعطاف: یکی از مزایای مهم استفاده از شبکه‌های بی‌سیم و رادیو وایرلس عدم استفاده از سیم و کابل است و این امکان را فراهم می کند که تبادل اطلاعات بدون خرابی‌های مربوط به تجهیزات فیزیکی صورت پذیرد.
  • مقرون به صرفه: استفاده از امواج و سیگنال‌ها تقریبا نیمی از هزینه مربوط به تجهیزات فیزیکی را کاهش می دهد.
  • قابلیت گسترش و افزونگی: با توجه به بی‌سیم بودن این تجهیزات می توان به راحتی و تا فواصل طولانی‌تر این شبکه را گسترش داد.
  • قابلیت پیاده سازی ساده: رادیو بی‌سیم به سادگی قابل پیاده‌ سازی و راه‌اندازی هستند زیرا داده‌های دریافتی را به واسطه امواج دریافت خواهند کرد.

  • انواع مختلف رادیو وایرلس کدام هستند؟

در حال حاضر تنها کمپانی میکروتیک در راستای تولید و ساخت رادیو بی‌سیم اقدام نموده است، البته لازم است بدانید که سایر شرکت‌ها در سراسر دنیا نیز تجهیزات شبکه مشابه این محصول را در دست ساخت دارند اما آنچه در کشور ما به عنوان برند اصلی رادیو بی‌سیم شناخته شده است همان رادیو وایرلس میکروتیک می‌باشد.
 همچنین می‌توان به آنتن‌های CPE اشاره کرد که مشخصات پیشرفته‌ای ندارند و در بهترین حالت می‌توان از آن‌ها به عنوان روتر، اکسس پوینت و بریج در ارتباط داخلی سرویس دهنده‌های اینترنتی – ISP ها استفاده نمود.

انواع مختلف رادیو وایرلس کدام هستند؟
انواع مختلف رادیو وایرلس کدام هستند؟

برای مطالعه‌ی بیشتر: روتر میکروتیک چیست؟ (معرفی مدل‌ها و سری‌های مختلف)


نمونه از تجهیزات مشابه می‌توان به آنتن های بی‌سیم اشاره داشت البته توجه داشته باشید که ویژگی‌های آنتن بی‌سیم بسیار محدود می‌باشد این در حالی است که رادیو بی‌سیم قابلیت ارائه سرویس دهندگان اینترنت تحت عملکرد روتر‌ها، نقاط دسترسی و ارتباط با مشتریان اصلی را به صورت فردی و یک به یک در دسترس افراد قرار می‌دهد.


برای مطالعه‌ی بیشتر: روتر وایرلس چیست؟ آشنایی با انواع روتر بی‌سیم


 درنهایت می‌توان به صراحت عنوان کرد که رادیو بی‌سیم بیش از چند گام بلند از آنتن‌های بی‌سیم جلوتر می‌باشد. عملکرد رادیو بی‌سیم به این‌گونه می‌باشد که در سمت گیرنده با استفاده از یک روتر این امکان را فراهم می‌کنند که اتصالات اینترنتی دریافت شود و اتصالات مربوطه را  به واسطه طول موج کوتاه و طول موج بلند به سوی دیگر ارتباط، ارسال نماید.
رادیو بی‌سیم‌ در قالب دو گروه تقسیم بندی شده است که هر یک وظیفه و کاربرد خاص خود را دارند.

  • رادیو وایرلس indoor

  • رادیو وایرلس outdoor

دو مورد عنوان شده با وجود اینکه زیر شاخه‌های یک محصول هستند اما در برخی موارد اصلی با هم متفاوت می‌باشند، زیر شاخه‌های رادیو بی‌سیم از لحاظ عملکرد و نوع کاملا مختلف هستند به نحوی که نوع کارایی بسیار متفاوتی نسب به هم دارند علاوه بر این مشخصات فنی و ظاهری گوناگون و مختلفی دارند. تصور کنید بسته دیتا باید به مقصد منتقل شود در چنین حالتی دو راه در پیش رو دارد:

  • ارسال بسته با موج کوتاه که به واسطه رادیو بی‌سیم outdoor صورت می‌گیرد.
  • در حالت دوم که باید از امواج بلند استفاده شود این وظیفه بر عهده رادیو بی‌سیم indoor می‌باشد.

به بیان دیگر  رادیو بی‌سیم indoor و رادیو بی‌سیم outdoor دو نقطه مقابل هم هستند زیرا کمترین شباهتی در انتقال داده‌ها به واسطه این دو وجود دارد.

 

3.7/5 - (151 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
20 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
رضا فاضلی
رضا فاضلی
1 سال پیش

سلام.من یه رادیو وایرلس دارم…ایا میتونم وصلش کنم به کامپیوتر و باهاش به هات اسپات گوشی وصل بشم یا نه؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
1 سال پیش
پاسخ به   رضا فاضلی

بله میشه ولی منطقی نیست. یه اکسس پوینت ارزون قیمت مثل 840 دی لینک تهیه کنید

مختار شافعی
مختار شافعی
2 سال پیش

با سلام.من محل کار و زندگیم در باغی هست که انتن دهی موبایل خیلی ضعیف است.وبا نزدیک ترین روستا یک کیلومتر فاصله دارم.آیا امکان استفاده از این آنتن برای رفع این مشکل وجود دارد.لطفا راهنمایی کنید سپاس

ایرج قربانی
ایرج قربانی
2 سال پیش

سلام
در خصوص انتقال یا وصل یک شبکه به شبکه های دیگر سوال داشتم یعنی اینطوری من شبکه اصلی را با یک رادیو آنتن وصل کردم به یک ساختمان دیگر که آنجا بدون مشکلی همه آنچه که اینجا هست در دسترس هست ولی از آنجا با یک رادیو دیگر دادم به یک ساختمان دیگر که باهم ارتباط دارند ولی با مشکلاتی مثلا dhcp یا دریافت اتوماتیک ای پی در نقطه سوم کارنمیکه یا راحتتر بگم سیستم های نقطه سوم از سرور dhcp نقطه اول ای پی اتوماتیک دریافت نمیکنند دوستانی که تجربه دارند مممنون میشم کمک کنند

hamed mohammadi
hamed mohammadi
2 سال پیش

سلام. من اینترنت وایرلس دارم و از رادیو میکروتیک استفاده میکنم > توسط یه رادیو دیگه میشه این اینترنت رو با یه نقطه دیگه با فاصله شیر کرد؟ مثلا از همین اینترنت در دفتر کار هم استفاده کرد البته با فرض اینکه دو تا آنتن در دید مستقیم هم باشن. چون من خوندم که از رادیوهای میکروتیک میشه به عنوان اکسس پوینت استفاده کرد

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
2 سال پیش
پاسخ به   hamed mohammadi

بله میشه از رادیو وایرلس بعنوان اکسس پوینت استفاده کرد به شرط اینکه فاصله کمتر از 3 کیلومتر باش و با چشم غیر مصلح بشه دید یعنی مانع یا چیزی بین این دو نباشه

مهدی خدایی
مهدی خدایی
2 سال پیش
پاسخ به   سیدحامد علوی

سلام بی زحمت شماره مشاوره تون برای واتساپ ممنون

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
2 سال پیش
پاسخ به   مهدی خدایی

09393455474

سعد کعب عمیر
سعد کعب عمیر
2 سال پیش

سلام میگم من از اینترنت مخابرات استفاده میکردم که ماهانه نزدیک ۱۸۰ گیگ مصرف میکردم آیا این وایرلس میتواند نیاز من رو مانند قبل برطرف کند هم از نظر سرعت عمل و کیفیت همراه با ارزانی

Last edited 2 سال پیش by سعد کعب عمیر
سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
2 سال پیش
پاسخ به   سعد کعب عمیر

سوالتون کامل نیست. متوجه منظورتون نشدم؟ کدوم وایرلس؟ وایرلس یه نوع اینترنت نیست که شما با ابنترنت مخابرات مقایسش میکنید. یه نوع شیوع اتصال به یه دستگاه هست مثل مودم

امید شریف
امید شریف
2 سال پیش

توضیحات کاملی بود، ممنون 🙏👌

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
2 سال پیش
پاسخ به   امید شریف

خواهش میکنم

محمد
محمد
2 سال پیش

بهترین برندهای رادیو وایرلس چیه؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
2 سال پیش
پاسخ به   محمد

بهترین برند از لحاظ کیفیت و مناسب بودن قیمت در دسته رادیو وایرلس بدون کوچترین تردید برند میکروتیک هست. سایر برندها مثل سیسکو و تی پی لینک و شیائمی هم هستن ولی خب یکم گرون هستن

سورنا
سورنا
3 سال پیش

درود
ایا نصب انتن رادیووایرلس احتیاج به دریافت مجوز دارد؟ویابه محض نصب قابل ردیابی هست؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
3 سال پیش
پاسخ به   سورنا

اگه نياز به نصب دكل يا آنتن امني باشه، نیاز به مجوز هست و الا نه . همچنین روی فرکانس های معمولی و استفاده از تجهیزات مجوز دار ،مجوز لازم نیست
در کل در هر صورتی که شما از فضای هوایی کشور بخواین استفاده کنید نیاز به مجوز دارید
حالا هر باندی و هر فرکانسی و دستگاهی
اما باند های نویز مثل 2.4 و 5.8 رو خیلی سخت نمیگیرن مثل باند های دیگه اما از این قانون جدا نیست
قانون ایران میگه که لینک های باید پوینت تو پوینت باشن

رامین حسین نژاد
رامین حسین نژاد
3 سال پیش

من خط تلفن ندارم با این رادیو وایرلس میتونم اینترنت بگیرم و استفاده کنم؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
3 سال پیش

سلام بله اصلا فلسفه ایجاد اینترنت وایرلس برای همین است که اگر امکان حذف نویز از خطوط تلفنی که اینرتنت بر روی آن سوار شده است را ندارید. بتونید از تجهیزات وایرلس و خدمات اینترنت وایرلس استفاده کنید. البته اینترنت وایرلس کمی گرون تره و شرایط برخورداریش هم کمی پیچیده تر هست. ولی خب هستن شرکت هایی که قیمت بسته های اینترنت وایرلسشان مقرون به صرفه است.

سنتر
سنتر
3 سال پیش

خیلی عالی بود ممنون از مطلب مفیدتون با تشکر

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
3 سال پیش
پاسخ به   سنتر

سلام دوست عزیز
خواهش میکنم.