کابل شبکه CAT8 چیست و چه تفاوتی با نسل های قبل دارد؟

کابل شبکه Cat8

کابل شبکه یکی از مهم‌ترین اجزای مورد نیاز در شبکه به خصوص شبکه‌های اترنتی می‌باشد که به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. دسته‌های مختلف کابل شبکه با نام های CAT6 ،CAT5e و CAT7 و‌‌… شناخته می‌شوند. هر سری از نسل‌های کابل شبکه با نام CAT و شماره‌های مختلف هر نسل از آن شناخته می‌شود که هر دسته از کابل ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. کابل شبکه CAT8 جدید‌ترین نسل کابل های شبکه هستند که تفاوت هایی با نسل‌های قبل از خود دارد. در ادامه شما را با کابل شبکه CAT8 و تفاوت های موجود در آن با نسل‌های قبل از خود، آشنا خواهیم کرد.

در این مقاله می خوانید :

دسته بندی کابل‌های شبکه به چه صورت است؟

ISO/IEC 11801 (سازمان استاندارد بین المللی فناوری اطلاعات) به طور کلی کابل‌های شبکه را به چند دسته یا گروه مختلف تقسیم کرده‌است. دسته‌بندی‌های مشخص شده توسط سازمان بین المللی فناوری اطلاعات از cat1 آغاز شده و هم اکنون نسل جدید این کابل ها یعنی CATt8 با ویژگی‌ها و مزایای جدید ساخته شده‌است. اولین نسل ها از کابل های شبکه، یعنی همان CAT1 تا CAT5 در بیشتر کارهای شبکه امروزی استفاده نمی شود و به همین‌ دلیل بیشتر در مواردی مانند کابل تلفن و … استفاده می‌شود.

بیشترین کابل هایی که در حال حاضر در سراسر دنیا در حال استفاده برای فعالیت های شبکه است، کابل‌های نسل Cat6 و Cat6a می‌باشد و کابل های Cat6 و Cat6a در سراسر دنیا محبوبیت خاصی دارند. بیشترین کاربرد و مصرف کابل های شبکه در کشور ما کابل های نسل  Cat5e و Cat6 می‌باشند.

برای درک هر چه بهتر کاربرد و مزایای کابل شبکه CAT8 بهتر است از ویژگی ها و مزایای سایر کابل ها اطلاع کافی را داشته باشید. در این قسمت به طور خلاصه به معرفی چند نسل از کابل شبکه قبل از CAT8 می‌پردازیم.

کابل شبکه Cat8
کابل شبکه CAT8 چیست

کابل های شبکه CAT6a چه ویژگی هایی دارند؟

میزان پهنای باند در این نسل از کابل های شبکه برابر 500 مگاهرتز می‌باشد. سرعت انتقال اطلاعات داده در آن بیشتر از نسل قبل از خود و برابر 10 گیگابایت بر ثانیه است. میزان فاصله‌ای که توانایی پشتیبانی از سرعت های گفته شده را دارد 100 متر می‌باشد. میزان پشتیبانی در کابل نسل قبل از کابل شبکه CAT6A  بسیار پایین‌تر بوده و برابر 55 متر می‌باشد.


بیشتر بدانیم:

کابل شبکه چیست؟ معرفی انواع کابل شبکه


کابل های شبکه CAT7 چه ویژگی هایی دارند؟

کابل شبکه CAT7 پهنای باند افزایش چشم‌گیری را نسبت به پهنای باند در نسل قبل از خود، داشته است. پهنای باند در این نسل از کابل‌های شبکه برابر 500 مگاهرتز می‌باشد، این در حالی است که سرعت انتقال اطلاعات در این کابل برابر 100 گیگابیت بر ثانیه است. میزان پشتیبانی از این میزان فوق العاده در سرعت تا فاصله‌های 15 متری نیز به همان 100 گیگابیت بر ثانیه است. در این نسل از کابل‌های شبکه 20 درصد افزایش میزان پهنای باند نسبت به پهنای باند نسل قبل از خود مشاهده می‌شود.

کابل شبکه  CAT7a چه ویژگی هایی دارند؟

نسل کابل شبکه CAT7a نسبت به نسل های قبل از خود بسیار ارتقا پیدا کرده است. تفاوت زیادی که با نسل قبل از خود یعنی CAT7 دارد بیشتر در میزان پهنای باند است. پهنای باند در این نسل از کابل شبکه برابر 1000 مگاهرتز می‌باشد.

سرعت انتقال اطلاعات در کابل شبکه cat7 برابر 100 گیابیت بر ثانیه می‌باشد اما تفاوتی که این 100 گیگابیت بر ثانیه با نسل قبل از خود دارد، در کیفیت انتقال بسیار بالای این نسل است.

کابل شبکه Cat8

یکی از نکاتی که در ارتباط با کابل های Cat7 و Cat7a باید به آن توجه کرد این است که برای استفاده از این دسته کابل ها باید از سوکت های GG45 استفاده شود. برای استفاده از کابل هایی که در کشور ما بیشتر محبوبیت دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند باید از سوکت RJ-45 استفاده کرد.

کابل شبکه CAT8 چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

از جدیدترین استاندارد تولید شده کابل شبکه توسط  ISO/IEC 11801، کابل شبکه CAT8 می‌باشد که به دلیل جدید بودن این کابل هنوز وارد بازار جهانی نشده است. تولید این نسل جدید از کابل های شبکه هنوز به صورت محدود می‌باشد و به تولید انبوه نرسیده است. کابل شبکه نسل قبل از CAT8 نیز بسیار قدرتمند در امر انتقال اطلاعات و پهنای باند می‌باشد اما کابل ها دارای قدرت فوق العاده در فرکانس های انتقال تا اندازه 2 گیگاهرتز می‌باشند.

مقدار فرکانس موجود در کابل شبکه cat8 دو برابر فرکانس موجود در کابل شبکه نسل قبل از خود یعنی همان cat7a است.

کابل‌های شبکه نسل Cat7 و Cat7a به طور پیش فرض از نوع شیلد‌ار می‌باشد. نکته قابل توجه این است که کابل شبکه نسل Cat7 و Cat7a علاوه بر شیلد‌ار بودن به طور پیش فرض، برخلاف آن ها به دور هر شیلد نیز شیلد مجزایی وجود دارد.

کابل شبکه CAT8 به چند دسته تقسیم می شود؟

این گروه به دو دسته گروه یا همان کلاس 1 و 2 تقسیم می‌شود. به گروه 1، Cat8.1 و به گروه 2، Cat8.2 نیز گفته می‌شود.  سوکت مورد استفاده در کابل شبکه Cat8.1 همان سوکت های معمولی و پرکاربرد RJ-45 می‌باشد. از کابل شبکه نسل جدید و از گروه Cat8.1 بیشتر در شبکه هایی با سرعت انقال 25 گیگابیت بر ثانیه و همان شبکه های 25 گیگابیتی استفاده می‌شود.

از کابل‌های شبکه نسل جدید و از گروه Cat8.2 در شبکه هایی که سرعت انتقال اطلاعات 40 گیگابیت می‌باشد استفاده شده و سوکت مورد استفاده در این کابل Cat8.2 می‌باشد. از مهم‌ترین ویژگی های دو گروه کابل شبکه Cat8 سازگاری با کابل شبکه‌های نسل قبل از خود می‌باشد. به بیان دیگر از این کابل شبکه می‌توان در شبکه های قدیمی‌تر نیز استفاده کرد.

از دیگر نکات مربوط این است که میزان حفظ سرعت انتقال اطلاعات تنها در فاصله های 20 تا 36 متری مقدور خواهد بود و این نسل از کابل‌ها در فاصله‌های بیشتر میزان فرکانس و سرعت را کاهش خواهد داد. بهترین مورد مناسب برای استفاده از این نوع کابل‌ها در شبکه هایی است که فاصله موجود بین سوئیچ ها و سرور های در آن بسیار کم باشد. استفاده از این کابل در شبکه‌هایی کوچک و حتی متوسط پیشنهاد نمی‌شود.

کابل شبکه Cat8
کابل شبکه CAT8 چیست

تفاوت اصلی کابل شبکه CAt8 با نسل های قبل از خود چیست؟

  • افزایش سرعت انتقال اطلاعات در شبکه به افزایش میزان فرکانس احتیاج است. بیشترین تفاوت موجود در کابل‌های نسل cat8 با سایز نسل های قبل از خود در میزان فرکانس بالا و سرعت این کابل می‌باشد. کابل‌های cat6 از محبوبیت فراوانی در ایران برخوردار هستند که از سرعت مناسب و … برخوردار می‌باشند اما سرعت بالاتر، فرکانس بالاتر، پهنای باند بیشتر در کابل‎های نسل cat8 از مهم‌ترین تفاوت‌های موجود در کابل نسل cat8 و نسل‌های قبل از آن می‌باشد. سرعت انتقال اطلاعات در کابل cat8 چیزی حدود 4 برابر نسل های قبل از آن می‌باشد.
  • میزان افزایش تاب موجود در زوج سیم‌های به هم تابیده فرکانس موجود را افزایش خواهد داد. در کابل‌های نسل cat8  میزان تاب موجود در زوج سیم ها بالا است و هم شیلدار می باشد.
  • از مهم ترین تفاوت های موجود در کابل شبکه Cat8 با سایر نسل کابل های قبل از آن، قیمت بالای کابل cat8  می‌باشد.
  • استفاده از کابل های cat8  تنها در دیتاسنترها امکان‌پذیر خواهد بود.
  • فاصله‌ای که برای استفاده از این کابل امکان‌پذیر است، فاصله 36 متری می‌باشد.
  • در دو کلاس متفاوت گروه 1 و گروه 2 تولید می‌شود.
  • به طور کلی کابل شبکه Cat8 در بازار به طور رایج وجود ندارد و به مرور زمان شاهد وجود آن در بازار کشورمان خواهیم بود. 

مطالعه بیشتر:

کابل شبکه صنعتی چیست و تفاوت آن با کابل شبکه معمولی


 

4.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها