فناوری‌های به کار رفته در جام‌جهانی 2022 قطر

فناوری‌های به کار رفته در جام‌جهانی 2022

جام‌جهانی 2022 قطر با فناوری‌های شگفت‌انگیز و بسیار متفاوت‌تر از جام‌های سال پیش برگزار شده است. در استادیوم‌های قطر شاهد جدیدترین و به روزترین تکنولوژی‌های دنیای فناوری در بیجیال خواهیم بود. فناوری‌های به کار رفته در جام‌جهانی 2022 قطر، برای علاقمندان به دنیای تکنولوژی موضوعی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است.

به گزارش سایت برقچی به نقل از دیجیاتو، در این جام‌جهانی برای نخستین بار یکی از کشورهای عربی میزبان این رقابت‌ها است. این در حالی است که، در جام‌های قبلی اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی میزبان این رقابت‌ها بودند. برای نخستین بار شاهد سه مسابقه در هر روز هستیم که در جام‌های پیشین به این‌گونه نبود. استادیوم‌ها برای نخستین بار در فاصله کمی از هم قرار دارند.

به دلیل گرمای زیاد کشور قطر در تابستان، این مسابقات برای نخستین بار در پاییز برگزار می‌شود. این مسابقات به مدت 29 روز و از اواخر آبان ماه تا روزهای پایانی آذر ادامه دارند. تمامی ورزشگاه‌های برگزار کننده این رویداد بزرگ مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا هستند که می‌تواند برای علاقمندان به فوتبال و دنیای تکنولوژی بسیار نو آورانه و جذاب باشد. در ادامه این مطلب به بررسی این تکنولوژی‌ها منحصر به فرد خواهیم پرداخت.

توپ‌های هوشمند

 جام‌جهانی 2022
جام‌جهانی 2022

یکی دیگر از فناوری‌های به کار رفته در جام جهانی 2022 قطر توپ‌های به کار رفته در آن است. شرکت آدیداس برای این دوره نیز، یک توپ هوشمند و سریع با قابلیت‌های چشمگیر تولید کرده است که توانایی بهبود سرعت بازی و طی کردن مسیر شوت خود با دقت بیشتری را دارد. آزمایش‌های بسیاری توسط شرکت آدیداس و حتی بازیکنان، روی این توپ انجام شد. به طور مثال، آن را در تونل‌های باد بسیار تست شد که میزان رضایت بالایی را توانست به خود جلب کند. به همین دلیل، این توپ را می‌توان منحصر به فردترین توپ در طی تاریخ جام‌جهانی دانست.

این توپ هوشمند، با نام الرحله (به معنای سفر) از فرهنگ، معماری و همچنین قایق‌های نمادین و پرچم کشور قطر الهام گرفته است. همچنین رنگ‌های جذاب و شاد استفاده شده با حروف پررنگ موجود در زمینه‌ای مرواریدی در لایه رویی این توپ، نماد کشور قطر و البته افزایش سرعت بازی است. نتیجه‌گیری‌های فراوانی احتمالاً در زمینه تاثیر در سرعت بازی‌ها انجام خواهد شد. سرعت، ثبات در حرکت و ریباند از ویژگی‌های تعریف شده برای این توپ است. همچنین دارای ۲۰ تکه است و کیفیت پایداری پرواز و انحراف را افزایش می‌دهد.

نکته جالب در رابطه با توپ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، متریال استفاده شده در ساخت آن است. تمامی قطعات به کار رفته در آن توسط جوهر و چسبی خاص بر پایه آب ساخته و به یک‌دیگر چسبانده شده است.

مدیر طراحی شرکت آدیداس، فرانزیسکا لوفلمن، در رابطه با توپ «الرحله» گفته است: بازی‌ها با این توپ سرعت می‌گیرند و با افزایش سرعت، دقت و پایداری پرواز اهمیت می‌یابد. طراحی جدید به توپ این اجازه را می‌دهد تا موقع حرکت در هوا، سرعت بسیار بالایی داشته باشد. قرار بر این شد که با ایجاد سریع‌ترین و دقیق‌ترین توپ در تاریخ جام جهانی فوتبال، با نوآوری، غیرممکن‌ها را برای بزرگ‌ترین صحنه جهانی در بین تمام ورزش‌ها، ممکن کنیم.

استادیوم‌های هوشمند قطر

فناوری‌های به کار رفته در جام‌جهانی 2022
فناوری‌های به کار رفته در جام‌جهانی 2022

در گذشته امکان تماشای بیش از یک بازی به طور همزمان در ورزشگاه،وجود نداشت. اما در حال حاضر امکان تماشای بازی‌های دیگر با نصب مانیتورهایی در ورزشگاه، برای تماشاگران فراهم شده است.

با توجه به آب و هوای گرم قطر، ورزشگاه‌ها را مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده قدرتمند کرده‌اند که همگی با انرژی خورشیدی کار می‌کنند. قطر با وجود داشتن منابع گازی و نفتی، به انرژی پاک بسیار اهمیت می‌دهد. جزیره قطر در منطقه‌ای که خورشید انرژی بیشتری می‌فرستد واقع است و می‌توانند با جذب و تبدیل این انرژی، بدون ذره‌ای تولید گاز گلخانه‌ای، جام جهانی ۲۰۲۲ را با انرژی سبز برگزار کند.

هر استادیوم قدرت تنظیم دمای دلخواه را دارد اما به طور پیش‌فرض سعی بر این است که محدوده دمای ۲۷ درجه که دمای مطبوع است و دمایی مناسب برای ورزش به حساب می‌آید را حفظ کند. البته سیستم خنک‌کننده طوری است که محل هواداران و محل زمین چمن قابلیت تنظیم دمای خاص خود را دارد و بر حسب آب و هوا و دمای محل برگزاری، آن را کاملا حرفه‌ای تنظیم می‌کنند تا باعث لذت بیشتر تماشاگران و قدرت تنفس بهتر بازیکنان شوند.

قطر در زمان ساخت استادیوم تصمیم گرفت، قطعات سازنده ورزشگاه را به صورت جدا از هم و به اصطلاح ماژولار بسازد تا بتوانند در خارج از مرزهای قطر برای کشورهای در حال توسعه یا برای جام جهانی بعدی در کشور میزبان بعدی استفاده شوند. زیرا قطر فقط سه میلیون جمعیت دارد و این استادیوم‌ها بیش از نیاز آنها در بعد از جام جهانی است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها