اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت چیست و چه کاربردی دارد؟ اکسس پوینت (Wireless Access Point) یکی از تجهیزاتی است که جهت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم و وایرلس استفاده می‌شود. البته اکسس پوینت‌ها اکثرا با نام AP یا WAP نیز شناخته می‌شوند و عملکردی مشابه با سوئیچ‌های شبکه ارائه می‌دهند. برای مثال، یک اکسس پوینت قابلیت اتصال همزمان بیش از 60 نفر را دارد و برای استفاده در دفاتر و شرکت‌های تجاری مناسب است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با کاربرد و مزایای استفاده از اکسس پوینت و همچنین تفاوت آن با مودم و روتر بیشتر آشنا کنیم.

فهرست مقاله:


حتما بخوانید: بررسی و نصب اکسس پوینت یونیفای AC Mesh


اکسس پوینت چه کاربردی دارد؟

"<yoastmark

اکسس پوینت‌ها معمولا در دفاتر تجاری و ساختمان‌های بزرگ کاربرد دارند. بدین صورت که با اتصال به روتر یا سوئیچ سیگنال‌های WiFi را در محدوده ساختمان ارسال می‌کند. در ساختمان‌هایی که وسعت زیادی دارند از چندین AP برای ارتباط بی‌سیم بخش‌های مختلف و اتصال تمامی کاربران استفاده می‌شود. البته کسب‌وکارهای معمولی نظیر مغازه‌ها، کتابخانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها نیز می‌توانند از اکسس پوینت‌ها بهره ببرند.

قابلیت دسترسی بی‌سیم اکسس پوینت‌ها به افراد اجازه می‌دهد که در سطح شهر نیز جهت اتصال به چراغ راهنمایی و علائم راهنمایی و رانندگی از آنها استفاده کنند. افزون‌بر این مورد، برای تقویت سیگنال‌های وای فای و دسترسی به سرور مرکزی نیز کاربرد دارند.

مزایای استفاده از اکسس پوینت بی سیم

به نظر شما مزایای استفاده از یک اکسس پوینت چیست؟ به‌طور کلی بهره‌گیری از اکسس پوینت‌ها علاوه بر تسهیل اتصال به اینترنت مزیت‌های دیگری را هم به دنبال دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • امکان افزایش دستگاه‌های درون شبکه: هر اکسس پوینت می‌تواند 60 دستگاه را به صورت همزمان به شبکه متصل کند. بنابراین، شما می‌توانید به راحتی تعداد کاربران متصل به شبکه را افزایش داده و حتی امکان اتصال سایر مراجعین و مدعوین را نیز فراهم نمایید.
  • امکان جابه‌جایی: برای اتصال اکسس پوینت‌ها خصوصا سری +PoE نیازی به کابل‌کشی مجزا ندارید. بنابراین می‌توانید در هر جایی که کابل اترنت وجود داشته باشد، اکسس پوینت‌ خود را قرار دهید.
  • مدیریت و کنترل دسترسی: با استفاده از استانداردهای Captive Portal و Access Control List که در اکسس پوینت‌ها تعبیه شده است، می‌توان دسترسی کاربران به شبکه را مدیریت نمود. یعنی در صورت لزوم می‌توانید بدون ایجاد هیچ گونه اختلال در عملکرد یا امنیت شبکه، دسترسی میهمانان یا مراجعین را محدود نمایید.
  • قابلیت کلاسترینگ یا Clustering: با استفاده از قابلیت خوشه‌بندی یا Clustering اکسس پوینت در زمان وجود اختلال در شبکه و قطعی سرور امکان اتصال خودکار به سایر سرورها وجود دارد. بدین ترتیب از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری می‌شود.

معایب اکسس پوینت

معایب اکسس پوینت چیست
معایب اکسس پوینت

پس از اینکه دانستیم مزیت‌های استفاده از اکسس پوینت چیست نوبت معرفی معایب آن رسیده است. برخی از نقاط منفی استفاده از APها عبارت‌اند از:

  • امنیت کمتر نسبت به شبکه‌های سیمی
  • عدم سازگاری با برخی از نرم‌افزارهای درون شبکه
  • کیفیت و پایداری کمتر در مقایسه با شبکه‌های با سیم

تفاوت اکسس پوینت با مودم و روتر

اگر شما اطلاعات خوبی در زمینه مودم و روتر داشته باشید می‌دانید که تفاوت آنها با اکسس پوینت در چیست. برای مثال، مهم‌ترین فرق مودم با اکسس پوینت در این است که اکسس پوینت شبکه WLAN (شبکه محلی بدون سیم) ایجاد کرده و می‌تواند سیگنال‌های دریافتی را تقویت نماید. اما این مودم است که می‌تواند دو کامپیوتر را به یکدیگر متصل کرده و دیتا را از طریق خطوط تلفن منتقل کند. با این تفاصیر استفاده از مودم به عنوان یک اکسس پوینت امکان‌پذیر خواهد بود.

در رابطه با تفاوت اکسس پوینت و روتر نیز باید بگوییم که روترها درواقع همان هابی هستند که شبکه محلی LAN را ایجاد می‌کنند. بنابراین امکان اتصال و مدیریت ارتباط تمامی دستگاه‎‌های موجود در شبکه را دارند. از سوی دیگر، اکسس پوینت به عنوان بخشی از این شبکه محسوب می‌شود که محدوده اتصال و تعداد دستگاه‌ها را افزایش می‌دهد. در واقع، وظیفه روتر مدیریت شبکه‌های LAN، برقراری ارتباط با سیستم‌های برون شبکه، ارسال دیتا، ایجاد نقطه اتصال و حفظ امنیت شبکه است. در حالی‌که اکسس پوینت تنها امکان دسترسی به شبکه ایجاد شده توسط روتر را فراهم می‌آورد. روترها می‌توانند به عنوان اکسس پوینت نیز استفاده شوند اما تمامی اکسس پونت‌ها قابلیت بهره‌گیری به عنوان یک روتر را ندارند.

انواع اکسس پوینت

انواع اکسس پوینت
انواع اکسس پوینت

به‌طور کلی اکسس پوینت‌ها را از لحاظ کاربرد و محل مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند. حال با هم ببینیم که ویژگی‌های هر یک از این اکسس پوینت ها چیست:

اکسس پوینت Indoor

این نوع اکسس پوینت‌ها معمولا برای استفاده در کسب‌وکارهای کوچک و منازل مناسب هستند. از آنجایی که این دستگاه‌ها امواج نسبتا ضعیفی دارند در محیط داخلی ساختمان استفاده می‌شوند. اکسس پوینت‌های داخلی یا Indoor معمولا برای ایجاد شبکه‌های بی‌سیم درون ساختمانی با تعداد محدودی از دستگاه‌های درون شبکه کاربرد دارند.

اکسس پوینت Outdoor

"<yoastmark

نوع Outdoor یا بیرونی اکسس پوینت جهت ایجاد شبکه‌های بی‌سیم گسترده و در محیط‌های خارجی ساختمان بهره گرفته می‌شود. چنین سخت‌افزاری قابلیت تحمل شرایط محیطی دشوار را داشته و اکثرا در دکل‌های اپراتور تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکسس پوینت دیواری یا سقفی

اکسس پوینت‌های سری دیواری که معمولا با نام پنلی نیز شناخته می‌شوند جهت نصب در داخل یا روی دیوار و سقف کاربرد دارند. نرخ انتقال دیتا در این سخت‌افزارها 150 تا 300 مگابیت بر ثانیه را شامل می‌شود. از آنجایی که این نوع اکسس پوینت قابلیت نصب مستقیم روی دیوار یا سقف را دارد در دو نوع تک فرکانس یا دو فرکانس به بازار عرضه می‌شود.

روتر بهتر است یا اکسس پوینت

روتر بهتر است یا اکسس پوینت
روتر_اکسس پوینت

برای درک اینکه استفاده از روتر گزینه مناسب‌تری است یا AP، ابتدا باید به نیاز کسب‌وکار خود توجه کنید. چراکه برای منازل و کسب‌وکارهای کوچک استفاده از روتر کاملا انتخاب ایده‌آلی است. اما برای سازمان‌ها یا دفاتر تجاری متوسط تا بزرگ بهتر است از سخت‌افزارهایی همچون سوئیچ‌ها و اکسس پوینت‌ها بهره بگیرید.


حتما بخوانید: نحوه بازیابی مخاطبین حذف شده گوشی


نکات مهم استفاده از اکسس پوینت

به کارگیری از اکسس پوینت‌ها نیز همانند سایر دستگاه‌های مربوط به شبکه نیازمند توجه به نکاتی است که در بخش از مقاله اکسس پوینت چیست به آنها می‌پردازیم:

  • اکسس پوینت‌ها حساسیت بسیاری نسبت به نویز و امواج اضافی دارند که می‌تواند موجب اختلال و تضعیف عملکرد آنها شود.
  • موانعی همچون دیوار که در سر راه اکسس پوینت‌ها قرار می‌گیرند می‌توانند بیش از 30 درصد از توان آنها را کاهش دهند.
  • حفظ فاصله در زمان نصب اکسس پوینت‌ها با یکدیگر ضروری است زیرا میزان پوشش‌دهی آنها را تحت شعاع قرار می‌دهد.
  • اکسس پوینت‌ها نمی‌توانند به عنوان یک دستگاه مستقل در شبکه عمل کنند و حتما باید به یک روتر یا سرور متصل شوند.
  • تمامی اکسس پوینت‌هایی که قرار است در یک شبکه واحد مورد استفاده قرار گیرند حتما باید از یک برند خاص تهیه شوند. تا بتوانند علاوه‌بر سازگاری رومینگ بهتری را نیز ارائه دهند.
  • بهتر است در محیط‌های پررفت‌وآمد و شلوغ از مدل‌های بالاتر اکسس پوینت استفاده کرد تا کاربران بیشتری بتوانند به شبکه متصل شوند.

جمع‌بندی

در این مطلب برقچی با مباحثی همچون اکسس پوینت چیست و انواع آن آشنا شدید. دانستید که مزایا و معایب استفاده از یک اکسس پوینت چیست و چه کاربردی دارند. از آنجایی که از تفاوت این سخت‌افزار کاربردی با مودم و روتر متصل شدید می‌دانید که استفاده از کدام یک برای کسب و کار شما بهتر است. فروشگاه آنلاین برقچی یکی از بهترین ارائه‌دهندگان اکسس پوینت یوبیکیوتی، میکروتیک، دی لینک، سیسکو و بسیاری دیگر از برندهای معتبر است. شما می‌توانید در صورت تمایل جهت خرید هر یک از این محصولات به وب‌سایت رسمی این شرکت مراجعه کنید. از اینکه تا پایان همراه بودید از شما عزیزان متشکریم. امیدواریم با درج نظرات خود ما را در ارائه هر چه بهتر این مطالب یاری کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها