آﯾﻨﺪه ای ﺑﺮای اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ

0
275
مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه

آﯾﻨﺪه ای ﺑﺮای اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ

ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﺎ از اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﺘﻔﺎوت از ﯾﮏ دﻫﻪ ﻗﺒﻞ اﺳﺖ، ﺑﻮﯾﮋه اﯾﻦ ﮐﻪ اﺑﺰارﻫﺎى ﻫﻤﺮاه، ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻰ در ﻫﻤﮕﺎﻧﻰ ﺷﺪن اﺳﺘﻔﺎده از آن داﺷﺘﻪ اﻧﺪ، ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل ﻫﻨﻮز در آﻏﺎز راه ﻫﺴﺘﯿﻢ .در آﯾﻨﺪه اى ﻧﻪ ﭼﻨﺪان دور ﻣﺎ ﺑﺎ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﻰ ﺳﺮ و ﮐﺎر ﺧﻮاﻫﯿﻢ داﺷﺖ ﮐﻪ اﺟﺎزه ﻣﻰ دﻫﺪ ﻫﻤﻪ ﻟﻮازم و دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎﯾﻤﺎن را بدون نیاز به تجهیزات شبکه روى ﺷﺒﮑﻪ ﺑﯿﺎورﯾﻢ، از راه دور اﺟﺴﺎم را ﻟﻤﺲ ﮐﻨﯿﻢ و ﺣﺘﺎ ﮐﻤﮏ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد در وﻇﺎﯾﻒ ﺷﻐﻠﻰ، ﺑﻬﺘﺮ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﯿﻢ .در اﯾﻦ مقاله  ﻣﺜﺎل ﻫﺎﯾﻰ از ﭼﻨﺪ ﭘﮋوﻫﺶ را ﺧﻮاﻫﯿﻢ دﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻰ، آﯾﻨﺪه اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﺸﺮ را ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﻨﺪ.

راﻫﮑﺎرى ﺑﺮاى ﺷﺒﮑﻪﻫﺎى اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷﯿﺎ

داﻣﻨﻪ ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎى اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷــﯿﺎء در ﺣﺎل ﮔﺴــﺘﺮش اﺳﺖ و از ﺑﻠﻨﺪﮔﻮﻫﺎى ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﻟﻮازم ﺧﺎﻧﮕﻰ ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﻣﺎﺷﯿﻦ آﻻت ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و اﻧﺒﺎرﻫﺎى ﺧﻮدﮐﺎرﺳﺎزى ﺷــﺪه را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺷﻮد .اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷﯿﺎ ﺑــﻪ ﺟﺮاﺣﺎن اﺟــﺎزه ﻣﻰ دﻫﺪ ﺑﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از روﺑﺎت ﻫﺎ اﻋﻤﺎل دﻗﯿﻘﻰ را اﻧﺠﺎم دﻫﻨــﺪ .

حتما بخوانید : نحوه تغییر رمز وای فای

از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮاردى ﮐﻪ در ﭘﯿﺎده ﺳــﺎزى اﯾﻦ ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎى ﻣﺒﺘﻨﻰ ﺑﺮ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷﯿﺎ اﻫﻤﯿــﺖ دارد زﻣﺎن ﺑﻨﺪى اﺳــﺖ، زﯾــﺮا ﺗﺄﺧﯿﺮ در ﯾﮏ اﺗﺼﺎل اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﻰ در ﭼﻨﯿــﻦ ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎﯾﻰ ﻓﺎﺟﻌﻪ اﺳــﺖ .ﻣﺤﻘﻘﺎن داﻧﺸــﮕﺎه Pittsburgh    راﻫﮑﺎرى ﺑﺮاى ﺣﻞ اﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد داده اﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻓﺮﺻﺘﻰ  ﺑﺮاى ﺑﻰ ﺳﯿﻢ ﻣﻮﺟﻮد،  ﻏﯿﺮﺿﺮورى ﯾﮏ ﮐﺎﻧﺎل ﺑﺮﻗﺮارى اﺗﺼﺎﻻت ﺑﺪون ﺗﺄﺧﯿﺮ اﯾﺠﺎد ﮐﺮد .اﯾﻦ راﻫﮑﺎر ﻣﻮﺳــﻮم ﺑﻪ EasyPass ﻧﯿﺎزى ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﺳﺨﺖ اﻓﺰار ﯾﺎ  ﻃﯿﻒ ﺑﻰ ﺳــﯿﻢ اﺿﺎﻓﻰ ﻧﺪارد و ﻗﺎدر اﺳــﺖ ﺗﺄﺧﯿﺮ در ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎى اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷﯿﺎء را ﮐﺎﻫﺶ دﻫﺪ .

واﮐﻨﺶ ﺧﻮدﮐﺎر ﺷﺒﮑﻪ ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﮐﺎﻧﺎل ارﺗﺒﺎﻃﻰ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﯿﺎر SNR ( نسبت ﺳــﯿﮕﻨﺎل ﺑﻪ ﻧﻮﯾﺰ ) ﺳﻨﺠﯿﺪه ﻣﻰ ﺷﻮد در اﻏﻠﺐ ﻣﻮارد ﯾﮏ ﯾﺎ دو ﮔﺎم ﻋﻘﺐ ﺗﺮ اﺳﺖ .وﻗﺘﻰ ﺗﺮاﻓﯿﮏ روى ﯾﮏ ﮐﺎﻧﺎل، ﺳﻨﮕﯿﻦ ﻣﻰ ﺷﻮد ﺷﺒﮑﻪ ﺳﻌﻰ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﻰ ﺧﻮد را ﺑﺎ اﯾﻦ ﺷــﺮاﯾﻂ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﮐﻨﺪ .ﻣﺸــﺎﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ اﺗﻔﺎق در زﻣﺎن ﺳﺒﮏ ﺑﻮدن ﺗﺮاﻓﯿﮏ رخ ﻣﻰ دﻫﺪ، ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل، ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ، ﺑﻪ ﺻﻮرت آﻧﻰ اﺗﻔﺎق ﻧﻤﻰ اﻓﺘﺪ .ﻣﺤﻘﻘﺎن از ﻫﻤﯿﻦ ﺗﺄﺧﯿﺮ  ﺑﺮاى ﺳــﺎﺧﺖ ﯾﮏ ﮐﺎﻧﺎل ﺟﺎﻧﺒﻰ ( side channel ) اﺧﺘﺼﺎﺻﻰ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺮاى دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎى اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷــﯿﺎ اﺳــﺘﻔﺎده ﮐﺮده اﻧــﺪ .آزﻣﻮن ﻫﺎى اﻧﺠﺎم ﺷــﺪه ﮐﺎﻫﺶ ﻧﻮد درﺻﺪى ﺗﺄﺧﯿﺮ ﺗﺒﺎدل داده در ﺷــﺒﮑﻪ ﻫﺎى اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷــﯿﺎ ﺑﺎ ﺑﺎر زﯾﺎد را ﻧﺸــﺎن داد، ﺑﻪ ﻃﻮرى ﮐﻪ  ﯾﮏ  ﻟﯿﻨﮏ ﺑﻰ ﺳــﯿﻢ ﺑﺎﻧﺪ باریک (narrowband) ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﯿﺶ از 100 دﺳــﺘﮕﺎه اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷﯿﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻫﻤﺰﻣﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻰ ﺷــﺪ، ﺗﺒﺎدل داده 2.5 ﻣﮕﺎﺑﯿﺖ ﺑﺮ ﺛﺎﻧﯿﻪ را ﻋﺮﺿﻪ ﮐﺮد .ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷــﯿﺎء در آﯾﻨﺪه ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻰ در ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎى ﻫﻮﺷــﻤﻨﺪ، ﺳــﺎﻣﺎﻧﻪ ﻫﺎى ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﻫﻮﺷﻤﺪ و ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻫﺎى ﺳﻼﻣﺖ و ﻓﺮاﺗﺮ از آن ﻫﺎ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ .ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ ﯾﮑﻰ از ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎى ﻣﻬﻢ اﯾﻦ ﺣﻮزه را ﻣﺮﺗﻔﻊ ﮐﻨﺪ.

ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎى اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺑﺮ ﮐﺎرﻣﻨﺪان

ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺸــﻰ ﻧﺸــﺎن داده ﮐﻪ ﻣﻨﻔﻰ ﯾــﺎ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻮدن اﺛﺮ اﺳــﺘﻔﺎده از ﺷــﺒﮑﻪ ﻫﺎى اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ در ﺳــﺮ ﮐﺎر ﺑﻪ ﻧﻮع ﭘﻠﺘﻔﺮم ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺴﺘﮕﻰ دارد .

ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎى اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺑﺮ ﮐﺎرﻣﻨﺪان

ﺑﺮﺧﻰ از اﯾﻦ ﺷــﺒﮑﻪ ﻫﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳــﺖ روى ﭘﺮوژه ﮐﺎرى اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺘﻰ ﺑﮕﺬارﻧﺪ و ﺑﺮﺧﻰ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻨﻔﻰ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ .ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل، ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻣﺪﻋﻰ ﺷــﺪه اﻧﺪ ﮐﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﯿﺲ ﺑﻮك ﻣﻤﮑﻦ اﺳــﺖ اﺛﺮ ﻣﻨﻔﻰ ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﯾﮏ ﭘــﺮوژه ﮐﺎرى ﺑﮕﺬارد و در ﻣﻘﺎﺑﻞ، اﺳــﺘﻔﺎده از ﻟﯿﻨﮑﺪﯾﻦ اﺛﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﮕﺬارد . اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺴــﯿﺎرى از ﮐﺎرﻣﻨﺪان و ﻣﺪﯾﺮان در ﻣﺤﻞ ﮐﺎر زﻣﺎن ﻫﺎﯾﻰ را ﺻﺮف اﺳــﺘﻔﺎده از ﻓﯿﺲ ﺑﻮك و ﻟﯿﻨﮑﺪﯾﻦ و ﯾﻮﺗﯿﻮب و ﺑﺴﯿﺎرى دﯾﮕﺮ از اﺑﺰارﻫﺎى ارﺗﺒﺎﻃﻰ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ ﻣﻮﺿﻮع ﺟﺪﯾﺪى ﻧﯿﺴــﺖ .ﺣﺘﺎ ﺑﺴﯿﺎرى از ﮐﺎرﻣﻨﺪان ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺨﺼﻰ از ﺳﺮوﯾﺲ ﻫﺎى آﻧﻼﯾﻨﻰ ﻧﻈﯿﺮ ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎى ﺧﺮﯾﺪ، اﺷﺘﺮاك ﮔﺬارى ﻋﮑﺲ و ﺣﺘﺎ ﮔﻔﺖ وﮔﻮﻫﺎى اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﻰ از ﮐﺎر اﺧﺮاج ﺷﺪه اﻧﺪ . ﺑﺎور ﻋﻤﻮﻣﻰ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺮوﯾﺲ ﻫﺎﯾﻰ در ﺳﺮ ﮐﺎر اﺛﺮ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮﺑﻰ ﺑﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﮐﺎر ﻣﻰ ﮔﺬارﻧﺪ و ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ، ﺑﺮاى روﺣﯿﻪ ﺷﺨﺺ ﻫﻢ ﻣﻀﺮ اﺳﺖ . ﺑﺎ اﯾﻨﺤﺎل ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻣﺪﻋﻰ ﻫﺴــﺘﻨﺪ ﮐﺎرﻣﻨﺪاﻧﻰ ﮐﻪ در اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰارﻫﺎﯾﻰ ﻧﻈﯿــﺮ ﻟﯿﻨﮑﺪﯾﻦ ﺗﺠﺮﺑﻪ دارﻧﺪ در ﭘﺮوژه ﻫﺎى ﮐﺎرى ﺧﻮد ﻣﻮﻓﻖ ﺗﺮ ﻫﺴــﺘﻨﺪ . ﻟﯿﻨﮑﺪﯾﻦ ﺷﺒﮑﻪ  اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸــﺘﺮ از ﺳﺎﯾﺮ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎ ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎى ﺷﻐﻠﻰ و ﺣﺮﻓﻪ اى ﮐﺎرﺑﺮان ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ اﺳﺖ.

راﻫﮑﺎرى ﺑﺮاى ﻟﻤﺲ

اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﻟﻤــﺲ (Tactile Internet) ﮔﺎم دﯾﮕــﺮى در ﺣﻮزه اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷــﯿﺎ اﺳــﺖ .ﻗﺎﺑﻠﯿﺘﻰ ﮐــﻪ ﺑﻪ اﻧﺴــﺎن اﺟﺎزه ﻣﻰ دﻫــﺪ از راه دور ﺑﺎ اﺷــﯿﺎ ﻓﯿﺰﯾﮑﻰ ﯾﺎ ﻣﺠﺎزى ﺗﻌﺎﻣﻞ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﻟﻤﺲ اﺷﯿﺎ را از راه دور اﺣﺴــﺎس ﮐﻨﺪ  .ﺑﺴــﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﺗﻌﺎﻣﻞ، ﯾﮏ ﻧﺮم اﻓــﺰار راﺑﻂ ﺑﯿﻦ اﻧﺴــﺎن و ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﻪ ﺷــﺒﮑﻪ اى ﺑﺎ ﺗﻮان ﭘﺎﺳــﺨﮕﻮﯾﻰ ﮐﻤﺘﺮ از ﭼﻨــﺪ ﻣﯿﻠﻰ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﻧﯿﺎز دارد و اﯾﻦ ﺗﺄﺧﯿﺮ زﻣﺎﻧﻰ ﺑﺴــﺘﮕﻰ ﺑﻪ ﻣﺴــﺎﻓﺖ ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﺑﺮ و ﺟﺴــﻤﻰ دارد ﮐــﻪ ﻣﻰ ﺧﻮاﻫــﺪ از ﻃﺮﯾﻖ ﺷــﺒﮑﻪ ﻟﻤﺲ ﮐﻨﺪ .در اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﻟﻤﺲ، ﯾﺎﻓﺘﻦ راﻫﻰ ﺑﺮاى ﮐﺎﻫﺶ اﯾﻦ زﻣﺎن در ﻣﺴــﺎﻓﺖ ﻫﺎى زﯾﺎد اﻫﻤﯿــﺖ زﯾــﺎدى دارد .ﮔﺮوﻫﻰ از ﻣﺤﻘﻘﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻣﻠﺒﻮرن اﺳﺘﺮاﻟﯿﺎ ﺑﺮاى ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺎزﺧﻮرد ﻟﻤﺲ (haptic) روﺷــﻰ ﺗﻮﺳــﻌﻪ داده اﻧﺪ ﮐﻪ در اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﻟﻤﺲ ﻣﻬﻢ اﺳــﺖ .اﯾﻦ ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺑﺮاى ﺗﺴﻬﯿﻞ ﭘﯿﺎده ﺳــﺎزى ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎى راﺑﻂ اﻧﺴﺎن-ﻣﺎﺷﯿﻦ در ﻓﻮاﺻﻞ دور از ﻫــﻮش ﻣﺼﻨﻮﻋﻰ ﮐﻤﮏ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺮ ﺗﺄﺧﯿﺮ ﺷــﺒﮑﻪ ﻏﻠﺒﻪ ﮐﻨﻨﺪ .آن ﻫﺎ   در ﺣﻮزه ﻫﺎى ، ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ اﯾﻦ روش ﺑﺎ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﻰ ﻣﯿﺰان ﺑﺎزﺧﻮرد ﻣﻨﺎﺳــﺐ ﻣﺨﺘﻠﻔﻰ از ﺣﻮزه ﺳﻼﻣﺖ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺑﺎزى ﻫﺎى ﻣﺒﺘﻨﻰ ﺑﺮ واﻗﻌﯿﺖ ﻣﺠﺎزى ﮐﺎرﺑﺮد ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ .

راﻫﮑﺎرى ﺑﺮاى ﻟﻤﺲ

اﯾﻦ روش ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎى ﻋﺼﺒﻰ ﻣﺼﻨﻮﻋﻰ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﻰ ﺟﻨﺲ ﻣﺎده اى اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻟﻤﺲ ﻣﻰ ﺷﻮد .اﯾﻦ ﮔﺮوه روش ﺧﻮد را ﺑﺎ دﺳﺘﮑﺶ ﻫﺎى واﻗﻌﯿﺖ ﻣﺠﺎزى آزﻣﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﮐﺎرﺑﺮى ﺳﻌﻰ ﻣﻰ ﮐﺮد ﺑﺎ ﮐﻤﮏ آن ﻫﺎ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﻣﺠﺎزى را ﻟﻤﺲ ﮐﻨﺪ .اﯾﻦ دﺳﺘﮑﺶ ﻫﺎ ﺑﺮاى ﺗﺸــﺨﯿﺺ ﻟﻤﺲ و ردﯾﺎﺑﻰ ﺣﺮﮐﺎت، ﻧﯿﺮوﻫﺎ و ﭼﺮﺧﺶ ﻫﺎى دﺳــﺖ ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﺣﺴــﮕﺮﻫﺎﯾﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ روى اﻧﮕﺸــﺘﺎن و ﻣﭻ ﻗﺮار ﻣﻰ ﮔﯿﺮﻧﺪ .ﺑﺮ اﺳــﺎس ﻧﻮع ﺗﻮپ، ﺑﺎزﺧﻮردى ﮐﻪ دﺳــﺘﮑﺶ اﯾﺠﺎد ﻣﻰ ﮐﻨــﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺎﺷﺪ .در آزﻣﻮن ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎ ﭼﻬﺎر ﺗﻮپ ﻣﺨﺘﻠﻒ، اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﻟﻤــﺲ ﺑﺎ دﻗﺖ  97 درﺻﺪ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺣﺪس زدن ﺟﻨﺲ ﺗﻮپ ﻣﺠﺎزى ﺑﻮد .اﯾﻦ ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻣﻌﺘﻘد ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻰ ﺗﻮان ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻤﺎر ﻣﻮاد، ﻣﯿﺰان دﻗﺖ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ را اﻓﺰاﯾﺶ داد؛ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺪل ﻫﺎى ﻫﻮش ﻣﺼﻨﻮﻋﻰ ﺑﻬﺘﺮى ﻧﯿﺎز اﺳﺖ.

دیدگاه شما

Please enter your comment!
Please enter your name here