پچ کورد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پچ کورد چیست

در این مقاله از بلاگ برقچی قصد داریم به سوال پچ کورد چیست پاسخ دهیم. تا انتها با این مطلب همراه باشید.

انواع پچ کوردها (کابل پچ) و خصوصیات آن‌ها

پچ کورد شبکه پچ کابل یا پچ‌ لید، کابلی الکتریکی یا نوری است که برای اتصال موقت (پچ کردن) یک دستگاه الکترونیکی یا نوری به دستگاهی دیگر، به منظور هدایت و انتقال سیگنال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پچ کورد شبکه برای اتصال دستگاه‌های مختلف، به‌عنوان مثال سوئیچ به کامپیوتر یا سوئیچ شبکه به روتر از این کابل‌ها استفاده می‌شود. پچ کوردها معمولاً در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند تا به‌راحتی قابل تشخیص باشند. این کابل‌ها نسبتاً کوتاه و معمولاً از ۳۰ سانت تا ۱۰ متر هستند.

فهرست:

 

پچ کورد چیست

انواع کابل پچ

برای پاسخ دادن به سوال پچ کورد چیست بهتر است با انواع آن آشنا شویم.

انواع پچ کوردها یا پچ کابل‌ها شامل کابل‌ میکروفون، کابل‌ الحاقی هدفون (به‌منظور افزایش طول)، کابل کانکتور XLR، کابل کانکتور کوچک تلفن (TT)، کابل کانکتور RCA، کابل کانکتور صوتی 4/1 اینچی TRS و همچنین کابل‌های اترنت ماجولار و کابل‌های ضخیم‌تر «snake cable» و برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی یا تقویت ‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، عنوان پچ‌کابل یا پچ کورد معمولاً تنها برای اشاره به کابل‌های رابط کوتاه در «پچ‌ پنل‌ها یا تابلوهای اتصال موقت» به کار می‌رود.

پچ به چه معناست؟

برای درک بهتر پچ کورد چیست باید ابتدا این محصول را به خوبی تعریف کنیم.

عبارت یا اصطلاح Patch (اتصال موقت) از کاربرد اولیه آن در استودیوهای رادیو و تلفن اقتباس شده که در آن تجهیزات یدکی که در حالت «آماده‌ به‌کار» نگه‌داری می‌شدند، می‌توانستند به‌صورت موقت به‌عنوان جایگزین دستگاه‌های خراب مورد استفاده قرار گیرند. این اتصال مجدد توسط پچ پنل‌ها و پچ کوردها مشابه با جک فیلدهای سوئیچ‌بردهای تلفن Cord-Type انجام می‌شد (جک فیلد مشابه با پچ‌پنل است).

علاوه‌براین، پچینگ می‌تواند اتصالات موقت غیر معمول بین دستگاه‌هایی را ایجاد کند که به‌ندرت مورد نیاز هستند. سینتی‌ سایزرهای آنالوگ موزیک معمولاً از کابل‌های پچ برای اتصالات داخلی بخش‌های مختلف مانند اسیلاتورها، فیلتر‌ها و موارد دیگری از این قبیل استفاده می‌کنند.

انواع پچ کورد مسی

نوع کابل پچ کوردها با کابل های مورد استفاده در سیستم‌های کابل کشی متفاوت است. در واقع پچ کوردها برای انعطاف‌پذیری بیشتر به صورت رشته‌های به‌هم تابیده ساخته می‌شوند، در حالی که کابل‌های استاندارد مسی به صورت مفتولی تولید می‌شوند. شایان ذکر است که «تضعیف سیگنال» insertion loss در پچ کوردها به دلیل رشته‌ای بودن، بیشتر از کابل‌های مفتولی بوده و باید طول آنها کوتاه در نظر گرفته شود.

پچ کوردهای مسی می‌توانند از ۳۰ تا ۱۰ متر یا بیشتر باشند. اما معمولا شرکت‌های بزرگ تولید کننده پچ کورد مثل لگراند، نگزنس، اشنایدر تا ۵ متر تولید می‌کنند. معمولا با افزایش طول، کابل‌ها معمولاً ضخیم‌تر و یا با شیلد و فویل بیشتری ساخته می‌شوند تا مانع از تضعیف سیگنال insertion loss و ایجاد فرکانس‌های رادیویی ناخواسته و اغتشاش صوتی (صدای هوم) شوند، در واقع این اقدام برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی صورت می‌گیرد.
به هر دو سر کابل، کانکتورهای مختلفی را می‌توان متصل کرد تا قابلیت اتصال به انواع دستگاه‌ها را داشته باشد.

پچ کوردها به شکل‌های زیر به بازار عرضه می‌شوند:

  • به شکل کانکتورهای تک-سیم، به‌عنوان مثال، کانکتورهای موزی banana connector) یا (pin plug
  • به شکل کابل‌های کواکسیال، به‌عنوان مثال، کانکتورهای BNC که به کانکتورهای چفتی هم مشهور هستند.
  • به شکل کابل‌های روکش‌دار یا بدون روکش Cat5، Cat5e، Cat6 یا Cat6e در قالب کانکتورهای ماجولار(RJ-45)  8P8C با استانداردهای سیم‌بندی T568A یا T568B (کابل‌های ماجولاری که از یک سمت با استاندارد T568A و در سمت دیگر با استاندارد T568B سیم‌بندی شده‌اند، معمولاً به‌عنوان کابل‌های کراس(crossover) شناخته می‌شوند.
  • به شکل کابل‌های فیبر نوری

پچ کورد چیست

سایز مس پچ کوردها

کابل‌ شبکه UTP مفتولی مورد استفاده در کابل‌کشی نباید ضخیم‌تر از 22AWG و نازک‌تر از 24AWG (یا 26 AWG برای کابل‌کشی‌های کوتاه‌تر) باشند. این استاندارد در بازبینی ANSI TIA/EIA 568 در سال 2009 هم حفظ شده است. البته هر چه عدد AWG کوچکتر باشد با توجه به استاندارد AWG کابل ضخیم‌تر می‌‌شود و از لحاظ کیفیت بهتر چرا که مس بکار رفته در آن بیشتر خواهد شد.

روکش پچ کوردها

روکش خارجی کابل‌ها معمولا از PVC یا LSZH هستند. ولی روکش خود زوجی‌های بهم تابیده PE می‌باشند.

نام اختصاری

ماده

PE

پلی اتیلن

LSZH(Low Smoke Zero Halogen)

دود کم بدون هالوژن

PVC

پلی وینیل کلراید

استاندارد پچ کوردها

در ادامه بحث پاسخ دادن به سوال پچ کورد چیست به بررسی انواع پچ کورد می پردازیم.

از استانداردهای ANSI/TIA/EIA-568-A امریکایی و ISO 11801 اروپایی برای بررسی عملکرد پچ‌کوردها در استفاده می‌شود و به تفصیل در مورد نحوه تست آنها در این دو استاندارد صحبت شده است. ولی برای راحتی کار دستگاه‌های تست شرکت FLUKE همه موارد تست رو با ماژول مخصوص پچ‌کورد در دستگاه‌های خود به صورت یکجا دارد و تنها با فشار دادن یک کلید، گزارش کامل تست آنها بر اساس این دو استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-A و ISO 11801 را ارائه می دهد.

پچ کورد همیشه از دو طرف دارای کانکتور است، اما کابل Pigtail که مشابه پچ کورد ساخته می‌شود، تنها از یک سمت دارای کانکتور بوده و سر دیگر آن به شکل فیبر یا سیم لخت، آزاد است. در حوزه تخصصی کابل‌کشی، گاهی اوقات این کابل‌ها به ‌عنوان پچ کورد بلانت (blunt patch cord) شناخته می‌شوند. پچ کوردی که از یک طرف آزاد و بدون پوشش است.

سر بدون کانکتور این کابل‌ها (Pigtail) به‌منظور اتصال دائمی به یک قطعه یا ترمینال در نظر گرفته شده است. در مقایسه با Pigtail سیم‌مسی، Pigtail فیبرنوری را می‌توان دقیق‌تر به‌عنوان یک کانکتور توصیف کرد. کابل Pigtail فیبرنوری از یک تکه کوتاه فیبرنوری و یک کانکتور نوری (optic) از پیش نصب ‌شده در یک طرف فیبر تشکیل شده که معمولاً به همراه یک محافظ در برابر آسیب‌های فیزیکی (Tight-Buffered) ساخته می‌شود. سر آزاد این Pigtail لخت شده و به یک فیبرنوری یا یک ترانک شامل چند فیبر نوری، فیوژن می‌شود. جوش دادن (فیوژن کردن) کابل‌های Pigtail به هر فیبر در ترانک، کابل فیبر نوری (شامل چندین رشته فیبر نوری) را برای اتصال به تجهیزات مختلف آماده می‌کند.

در این مطلب سعی شد به سوال پچ کورد چیست پاسخ داده شود. اگر سوال یا نکته‌ای در اینباره این مقاله دارید با ما در میان بگذارید.

3.9/5 - (7 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
Garik Misakyan
Garik Misakyan
2 سال پیش

پچ کورد فقط مسی هستش؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
2 سال پیش
پاسخ به   Garik Misakyan

پچ کورد فیبر نوری هم داریم که برای مودم های فیبر نوری استفاده میشه