هک وای فای مودم چگونه انجام می‌شود؟

هک وای فای مودم چگونه انجام می‌شود

اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است که هک وای فای مودم چگونه انجام می‌شود؟ پس احتمالا با کاهش سرعت اینترنت وای فای خود مواجه شده‌اید یا در مورد هک مودم شنیده‌اید. حتی اگه این مشکل برای شما پیش نیامده باشد لازم است بدانید که یک مودم هک شده طیف گسترده‌ای از مشکلات را به وجود خواهد آورد، از دزیده شدن اطلاعات شخصی گرفته تا آلوده شدن رایانه شما به ویروس‌های مخرب. اما نگران نباشید زیرا با دانستن اینکه نفوذ به یک مودم برای هک آن مربوط به تنظیمات پیش فرض آن می‌شود اولین قدم برای حفاظت از اینترنت خود را برداشته‌اید. از آنجا که کاربران پس از نصب اولیه زحمت تغییر تنظیمات را نمی‌دهند، راه ورود برای هکرها هموارتر خواهد بود. بنابراین با تنظیمات صحیح مودم می‌توانید از شبکه و داده‌های شخصی خود محافظت کنید. اگر با ما همراه باشید نه تنها شما را با طرز کار مقابله با هک مودم آشنا خواهیم کرد بلکه با به سوال‌های متدوال در رابطه با مدیریت شبکه و اینترنت خانگی پاسخ خواهیم داد.

فهرست:

سوالات متدوال هک وای فای مودم

1. هک شدن مودم با هک رمز وای‌فای امکان‌پذیر است؟

شبکه‌های وایفای با چالش‌های امنیتی بیشتری در مقایسه با شبکه‌های سیمی مواجه است. یک شبکه بی‌سیم، شبکه‌ای است که بدون استفاده از سیم‌ها اتصال برقرار می‌کند. در حقیقت این شبکه‌ها با استفاده از امواج رادیوییِ کامپیوترها یا سایر دستگاه‌ها، به هم وصل می‌شوند. بنابراین بهترین راه برای هک مودم وای‌فای از طریق سیگنال وایرلس است و نه اینترنت.  برای دسترسی به این شبکه‌ها به دستگاهی که شبکه بی‌سیم رو فعال کند(لپ تاپ، تلفن هوشمند و غیره) احتیاج دارید. همچنین دستگاه شما باید در شعاع انتقال یک نقطه دسترسی شبکه بی‌سیم(یک روتر WiFi) باشد. اگه شبکه از طریق پسوورد محافظت نشده باشد که مشکلی برای استفاده از اینترنت آن مودم نخواهید داشت. اما اگه شبکه مانند اکثر موارد با رمز عبور محافظت شود، باید برای دسترسی به اینترنت از رمز عبورش مطلع شوید و اینجاست که به هک کردن وای‌فای نیاز پیدا می‌کنید.

2. آیا نرم افزار برای هک وای‌فای مودم موجود است؟

متاسفانه جواب این سوال بله می‌باشد. در گذشته دسترسی به شبکه‌های وای‌فای با لپ تاپ و کامپیوتر و از طریق سیستم عامل لینوکس متداول بوده است. اما با  استفاده از برخی ابزارها می‌توان از طریق ویندوز یا اندروید پسورد برخی از شبکه‌های وای‌فای را به دست آورد. از طریق این ابزارها، محققان امنیتی و هکرها میتوانند به شبکه‌های وای‌فای دسترسی پیدا کنند تا آسیب‌پذیری‌های احتمالی را پیدا کنند و بتوانند دستگاه‌ها را کنترل کنند.

آیا نرم افزار برای هک وای‌فای مودم موجود است؟
آیا نرم افزار برای هک وای‌فای مودم موجود است؟

3. آیا هک وای فای مودم با گوشی روت شده اندروید انجام می‌شود؟

همانطور که اشاره شد ابزارهایی برای هک مودم برای اندروید وجود دارد. اما در صورتی که به دنبال هک وای‌فای از طریق اندروید بدون روت هستید راه سختی در پیش دارید. بهتر است ابتدا گوشی خود را روت کنید که فرآیندی است که در آن دسترسی ریشه‌ای به سیستم عامل گوشی ایجاد می‌شود. سپس اقدام به نصب نرم‌افزارهای هک وای‌فای کنید. در ادامه با راه کارهایی برای مقابله به هک مودم آشنا خواهید شد و خواهید فهمید که هر چقدر هم روت گوشی اندرویدی شما قوی باشد در هر صورت باز هم وای‌فای را فقط می‌توانید با WPS Security تلفن همراه خودتان، هک کنید. بنابراین نمی‌توانید وای‌فای امنیتی WPA را با استفاده از تلفن هوشمند اندرویدی خود هک کنید. به این دلیل که android از حالت مانیتور کارت بی‌سیم در تلفن همراه پشتیبانی نمی‌کند و شما نمی‌توانید WPA رو بدون حالت مانیتور(Monitor mode) هک کنید.

4. آیا نرم افزار مشاهده افراد متصل به وای‌فای مودم برای کامپیوتر و  اندروید وجود دارد؟

ممکن است شما هم با این مشکل مواجه شده باشد که مبادا اینترنت شما مورد سرقت توسط اطرافیان قرار بگیرد. برنامه‌های مانیتور وای‌فای شما در واقع با اسکن شبکه وایرلس شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی روی شبکه خود مدیریت کامل داشته باشید و از اتصال کاربران غیرمجاز جلوگیری به عمل آورید. با اینگونه برنامه‌ها تمامی اطلاعات کاربران متصل، نظیر آی پی و سرور ارائه‌دهنده را در اختیار شما قرار می‌دهد. معمولا این برنامه‌ها  امکان تعریف تنظیمات مختلف برای زمان شناسایی کاربر غیرمجاز نیز را داشته و رمزهای عبور را مدیریت می‌کنند.


حتما بخوانید: افزایش قدرت آنتن دهی وای فای مودم (با روش تغییر کانال فرکانس)


5. علت کم شدن سرعت و قطع و وصل شدن اینترت وای‌فای مودم چیست؟

قبل از هر چیز باید به دلیل کند شدن اینترنت وای‌فای پی ببریم. سوال اول این است که آیا شبکه‌ی وایرلس‌تان به درستی کار می‌کند؟ اگر اینطور نیست، آیا به‌ صورت مداوم دسترسی‌تان به اینترنت قطع می‌شود و دلیل آن را هم متوجه نمی‌شوید؟

علت کم شدن سرعت و قطع و وصل شدن اینترت وای‌فای چیست؟
علت کم شدن سرعت و قطع و وصل شدن اینترت وای‌فای چیست؟

قبل از اینکه اتهام سرقت اینترنت خود را به اطرافیان بزنید لازم است این موارد را چک کنید:

  1. تعداد دستگاه‌های متصل زیاد است.
  2. برد سیگنال وایرلس و ضریب نفوذ آن: این مورد اشاره به بهترین محل برای قرارگیری مودم شما دارد تا موانع فیزیکی، مانع سیگنال‌دهی مودم شما نشوند.
  3. تعداد کاربران متصل به شبکه زیاد است.
  4. استفاده از کابل شبکه‌های قدیمی: اگر کابل شما Cat-5 است یا اگر در هنگام تست متوجه شدید کابل آسیب دیده است، آن را با یک کابل Cat-5e یا Cat-6 تعویض کنید.
  5. اختلال در شبکه به دلیل استفاده از توسعه‌دهنده‌های امواج وای‌فای: اگر قادر به دریافت سیگنال در همه نقاط خانه نیستید یا وای‌‌فای شما نقاط کور زیادی دارد، راه‌حل بهتر و مناسب‌تر برای حل این مشکل استفاده از شبکه‌ی بی‌سیم مش(Mesh Wi-Fi System) است.
  6. کانال وای‌‌فای شما بیش از اندازه شلوغ است: برای حل این مشکل باید کانال وای‌فای خود را تغییر دهید. خوشبختانه امروزه اکثر روترها خودشان این کار را به شکل خودکار و با تشخیص خلوت‌ترین کانال‌ها انجام می‌دهند.
  7. سرعت سرور DNS شرکت ارائه‌دهنده اینترنت پایین است.

علاوه بر موارد ذکر شده قطع و وصل شدن اینترنت وای‌‌فای به عوامل زیادی از جمله شرکت ارائه‌دهنده اینترنت، وضعیت سیم‌کشی تلفن خانه و یا تنظیمات مربوط به روتر بستگی دارد. اگر با تماس با شرکت ارائه‌دهنده و همچنین مخابرات از عدم وجود اشکال فنی و سالم بودن خط تلفن و نبود نویز اطمینان حاصل کردید، احتمالا مشکل از تنظیمات و خود روتر است.


حتما بخوانید: بهترین مکان خانه برای نصب مودم وای فای


6. چگونه بفهمیم وای فای مودم هک شده؟

برای فهمیدن این موضوع لازم است ابتدا به صفحه مدیریت روتر خود وارد شوید. برای این کار با تایپ آدرس‌های 192.168.1.1 و یا 192.168.2.1 در نوار آدرس مرورگر شما صفحه‌ای برای شما باز می‌شود. در صورت کار نکردن این آدرس‌ها به دفترچه راهنمای روتر خود مراجعه کنید.

بعد از اینکه به صفحه مدیریت روتر خود دسترسی پیدا کردید، باید به صفح‎اتی که در آن فهرستی از MAC آدرس‎‌های متصل به روتر شما وجود دارد، مراجعه کنید. محل قرارگیری این صفحات اغلب اوقات در زیر مجموع‌ه‎ای بخش‎‌هایی از wireless configuration، wireless status یا DHCP client می‌باشد. شما با بررسی دقیق این فهرست می‎‌توانید متوجه شوید چه تعداد دستگاه به شبکه شما متصل شده است.  از آنجا که همه‌ی دستگاه‌های متصل به شبکه‌ی شما یک آدرس منحصربه‌فرد IP و MAC دارند، می‌توانید با دیدن فهرست دستگاه‌های متصل به‌راحتی تشخیص بدهید که آیا فرد غریبه‌ای به شبکه‌ی شما متصل است یا خیر. نام این فهرست معمولاً clients بوده و ID بسیاری از دستگاه‌ها نام صاحب‌شان است و دستگاه‌ها نیز هنگام ارتباط با هم این ID را برای همدیگر می‌فرستند. اما اگر نام دستگاه‌ها در فهرست clients هم نبود، می‌توانید با شمردن تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه‌ی متعلق به خودتان و مقایسه‌ی این تعداد با تعداد دستگاه‌های حاضر در فهرست clients بفهمید که آیا فرد غریبه‌ای هم در میان شما وجود دارد یا خیر.

7. چگونه آدرس مک دستگاه خود را پیدا کنیم؟

هر دستگاه هوشمندی که قادر است به شبکه اینترنت وصل شود از تلفن‎‌های هوشمند قدیمی گرفته تا‎ کنسول‎‌های بازی، دوربین‎‌های دارای قابلیت وای‎‌فای و … ممکن است در فهرست آدرس MAC قرار داشته باشد. به همین دلیل ممکن است شما در تشخیص دستگاه‎‌هایی که به شبکه متصل هستند دچار سردرگمی‎ شوید. برای مدیریت بهتر آدرس‎‌های MAC و این که کدام آدرس مربوط به کدام دستگاه است می‎‌توانید از وب‌سایت macvendors.com استفاده کنید.

چگونه آدرس مک دستگاه خود را پیدا کنیم؟
چگونه آدرس مک دستگاه خود را پیدا کنیم؟

حتما بخوانید: نحوه تنظیم مودم روتر


روش‌های شناسایی و مقابله با هک وای‌فای مودم

برای مقابله با هک مودم مهم‌ترین فاکتور رمز وای‌فای شما است. برای داشتن یک رمز قوی باید از پروتکل رمزگذاری پیشرفته مانند WPA2 یا WiFi Protected Access استفاده شود. در گذشته هک وای فای راحت‌تر بود زیرا دور زدن استاندارد‌های قدیمی‌تر، مثل WEP و نسل اول WPA آسان‌تر بود. البته لازم نیست مانند یک مهندس IT طریقه‌ی کار این پروتکل‌ها را بلد باشید یا از الگوریتم آن‌ها سر دربیاورید. فقط باید در روتر وایرلس تنظیمات را روی WPA2 قرار دهید و برای شبکه پسوردی قوی در نظر بگیرید.

برای اینکار باید با وارد کردن آدرس http://192.168.1.1  یا آدرس‌های مشابه بسته به نوع روتر صفحه مدیریت روتر را بالا بیاورید. اگر قبلا اینکار را نکرده‌اید  لاگین به راحتی با وارد کردن کلماتی مانند root یا admin برای یوزرنیم و پسورد انجام می‌شود. البته این اطلاعات باید در دفترچه‌ی راهنمای دستگاه موجود باشد.

حال این سوال پیش می‌آید که اگر به همه‌ی روتر‌ها می‌شود با یک آدرس و یک یوزرنیم و پسورد دسترسی پیدا کرد، شخص دیگری نمی‌تواند وارد آن بشود و تنظیماتش را به هم بریزد؟ این سوال در بطن خود به اهمیت رمز قوی و پروتکل محافظت از رمز اشاره می‌کند. بنابراین اگر شبکه‌ی شما پسورد نداشته باشد، هرکسی می‌تواند داخل شبکه شود. اما پسورد، همه‌ی نیاز‌های شما را برای حفظ امنیت تامین نمی‌کند. شما باید اطلاعات لاگین را نیز به چیزی غیر از admin تغییر دهید. این کار باعث می‌شود افراد غریبه نتوانند به شبکه‌ی شما وارد شوند. اما بیایید ببینیم که اگر برحسب اتفاق کسی توانست به شبکه نفوذ کند، چه شکلی می‌توان متوجه حضور او شد.

اولین اقدام برای اینکه کسی نتواند تنظیمات مودم شما را دستکاری کند، پنهان کردن مودم شما است. باید بدانید روتر می‌تواند SSID خود را مخفی کند، یعنی دستگاه‌های دیگر نمی‌توانند با جستجوی شبکه‌ها شبکه‌ی شما را پیدا کنند. فقط کسانی که به ‌صورت دستی اسم شبکه را وارد کنند می‌توانند به آن متصل شوند. همچنین می‌توانید یک لیست  تهیه و آدرس MAC دستگاه‌های مجاز را درون آن وارد کنید. با این کار، بقیه‌ی دستگاه‌ها نمی‌توانند به شبکه متصل شوند. برای تغییر نام روتر عبارت Service Set identifier)SSID) را پیدا کنید. معمولا این گزینه در بخش تنظیمات بی‌‎سیم روتر قرار دارد. در پایان انتخاب یک سیستم کدگذاری قدرتمند برای شبکه بی‌‎سیم ضروری خواهد بود. معمولاً بهترین انتخاب در روترهای رایج استفاده از استاندارد WPA2 است. اگر تاریخ تولید روتر شما به قبل از سال 2006 باز می‎‌گردد، احتمالا با سیستم کدگذاری WPA2 سازگار نخواهد بود. در این شرایط بهتر است به فکر خرید یک روتر جدید باشید.

یکی از گزینه‌های دیگر استفاده از نرم‌افزار‌های نظارت بر شبکه است. مثلاً، نرم‌افزار مجانی AirSnare وقتی دستگاهی با MAC ناآشنا وارد شبکه می‌شود به شما اخطار می‌دهد.

البته تا زمانی که شبکه‌ی شما پسورد داشته باشد، فقط هکر‌هایی که مجهز به نرم‌افزار‌های مخصوص هستند می‌توانند از از سد روتر شما بگذرند. سایت Ars Technica جزئیاتی منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه یک نرم‌افزار 2500 دلاری به‌نام Silica می‌تواند با کمک دیکشنری‌های اینترنتی به یک شبکه‌ی امن متصل شود و پسورد آن را بشکند. با این‌حال، همچنان راه آسانی برای جلوگیری از ورود هکر‌های مصمم‌تر نیز وجود دارد، آن هم این است که از پسورد بهتری استفاده کنید. هرچقدر پسورد طولانی‌تر و غیرقابل‌حدس‌تر باشد، شبکه‌ی شما امن‌تر می‌شود.


بهترین نوع رمز برای وای فای مودم وایرلس

قبل از اینکه اقدام به ساخت یک رمز قوی بکنید باید بدانید که از چه رمزهایی باید اجتناب کنید. در ادامه به لیستی از پسوردهایی که  یک هکر در اختیار دارد اشاره شده است:

  • لیست کل شماره‌های هر شهر(برای مثال 0914 برای شهر اردبیل)
  • لیست پسورد‌های عمومی شامل تمامی اسم‌ها و فامیل‌ها و سایر پسورد‌های عمومی دیگر
  • رنج تاریخ‌های تولد به صورت شمسی و میلادی معمولا از 1350-1397
  • لیست کل اعداد 8 رقمی و 9 رقمی و 10 رقمی
  • لیست‌هایی که با اسم ssid شما نوشته می‌شوند.
  • پسورد لیست‌های مربوط به دیتابیس سایت‌های مهم
  • در اخر پسورد لیست‌های شانسی و تصادفی
بهترین نوع رمز برای مودم وایرلس
بهترین نوع رمز برای مودم وایرلس

بر اساس مطالب گفته شده نتیجه می‌گیریم که نباید از این پسوردها استفاده شود و حتما در انتخاب پسورد دقت زیادی کنید. برای اینکار می‌توانید از یک نرم افزار ساخت پسورد و مدیریت آن استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توان به LastPass, Dashlane, KeePass, 1Password و RoboForm اشاره کرد.

همچنین از پسوردهایی که فقط شامل شماره هستند جدا اجتناب کنید. پسوردهایی مثل: 1234, 911, 112, 31415, 27183 یا 0000٫ این‌ها نیز پسوردهایی بسیار در دسترس و معمولی هستند که به راحتی هک خواهند شد.


حتما بخوانید: نحوه تغییر رمز مودم تی‌پی‌لینک TP-link


سخن آخر

حال که به پرسش هک وای فای مودم چگونه انجام می‌شود؟ پاسخ دادیم برای جمع بندی، خلاصه نکات ذکر شده و پراهمیت  را در قالب لیستی برای شما قرار داده‌ایم:

  1. اهمیت روشن بودن پروتکل‌های امنیتی مانند WPA2 در مودم
  2. اهمیت استفاده از پسوردهای قوی
  3. اهمیت تغییر پسوردها در زمان‌های طولانی
  4. جدید بودن مودم و پشتیبانی از پروتوکل‌های امنیتی جدید
  5. استفاده از نرم‌افزار مدیریت وای فای
5/5 - (14 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
8 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
محمد راحلی
محمد راحلی
11 ماه پیش

سلام نمی‌دانم چگونه وای فای را هک کنم میشه رهنمایی کنید

ریحانه جعفری
ریحانه جعفری
10 ماه پیش
پاسخ به   محمد راحلی

سلام وقت بخیر
مقاله رو مطالعه کنید در همین مورد هستش

ریحانه جعفری
ریحانه جعفری
11 ماه پیش
پاسخ به   محمد راحلی

سلام وقت بخیر
توضیحات لازم در این مقاله داده شده.

احمدی
احمدی
2 سال پیش

من این برنامه رو تست کردم اسمش کرک وای فای در اندروید
پسورد ها رو پشت سر هم تست میکنه و اونی که واقعی هست رو میگه
تا حالا برنامه واقعی تو اندروید ندیده بودم انجامش بده اما این یکی کار کرد

ایلیا
ایلیا
1 سال پیش
پاسخ به   احمدی

داش یکم که شده به فکر اون ادمی باش که کار میکنه میخواد بعد از کلی کار استراحت کنه میبینه نتش هک و تموم شده خدایی این همه کثافت بازی تا چه حد

FakeAnouynmous
FakeAnouynmous
1 سال پیش
پاسخ به   ایلیا

👏👏 عالی بود

محمد
محمد
3 سال پیش

برای جلوگیری از هک شدن چه کار باید بکنیم؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
3 سال پیش
پاسخ به   محمد

WPS رو خاموش کنید. اسم وای فای نباید هم اسم مودم و رمز باش. هر چند وقت یبار تاریخچه مک آیدی و نام دستگاه هایی که به مودم وصل میشن رو چک کنید. در کل این مقاله هم یه مروری کنید اطلاعات جالبی دستگیرتون میشه