عیب یابی NEXT در تست فلوک

عیب یابی (NEXT (Near-End Crosstalk

یکی از بهترین ابزارهای اندازه‌گیری کیفیت و عیب یابی پسیو شبکه را می‌توان دستگاه فلوک نامید، که اطلاعات کاملی از کیفیت کابل کشی، سرعت شبکه، متراژ کابل، محل دقیق قطعی کابل و … را ارائه می‌دهد. کارشناسان تیم برقچی در این مقاله به عیب یابی NEXT در تست فلوک  پرداخته‌اند.  تستر فلوک یکی از کاملترین تستر‌های موجود در بازار می‌باشد که کاملترین اطلاعات را از شبکه کابلی شما ارائه می دهد و حتی می‌تواند این اطلاعات را در خود ذخیره و گزارش کاملی جهت ارائه به کارفرما ، به صورت کتبی ارائه دهد. اگردر ارتباط با این تستر، به دنبال حل مشکلات NEXT هستید، پس تا انتهای‌ مقاله با ما همراه باشید.


برای مطالعه‌ی بیشتر: تست فلوک چیست؟


فهرست:

پدیده‌ی «هم‌شنوی» چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

وقتی‌که جریان از سیم عبور می‌کند، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌شود که می‌تواند با سیگنال‌های سیم‌های مجاور تداخل ایجاد کند. با افزایش فرکانس، این اثر قویتر می‌شود. هر جفت سیم به‌صورت زوج تابیده شده است، زیرا این کار باعث می شود که میدان‌های مخالف در جفت سیم، یکدیگر را خنثی کنند. هر چه زوج تابیده شده، سفت‌تر و محکم‌تر باشد، خنثی‌سازی بیشتر شده و نرخ انتقال داده توسط کابل افزایش می‌یابد. حفظ این ضریب پیچش، مهم‌ترین عامل برای نصب موفق است.

در صورتی ‌که تاب سیم‌ها محکم نباشد، پدیده‌ی «هم‌شنوی جفت شدگی» (Near-End Crosstalk) رخ می‌دهد. بیشتر ما، این تجربه را داریم که در پس زمینه‌ی تماس تلفنی خود، صدای گفتگوی دیگری را شنیده باشیم، این پدیده «هم‌شنوی» نام دارد. در واقع این اسم از کاربرد تلفنی آن نشأت گرفته است؛ یعنی جایی که صحبتی در میان صحبتی دیگر می‌آید. در شبکه‌های محلی، هنگامی‌که یک سیگنال قوی در یکی از جفت‌ها، توسط جفت مجاور جذب می‌شود، NEXT اتفاق میافتد. NEXT بخشی از سیگنال انتقال داده ‌شده است که به‌صورت الکترومغناطیسی، به سیگنال دریافت شده متصل می‌شود.

عیب یابی NEXT در تست فلوک چیست؟
عیب یابی NEXT در تست فلوک چیست؟

خلاصه کلام

از آنجا که NEXT، معیار اندازه گیری اختلاف قدرت سیگنال بین جفت مختل کننده و جفت مختل شده است، مقدار بیشتر آن (هم‌شنوی کمتر) مطلوب‌تر از مقدار کمتر آن (هم‌شنوی بیشتر) است. با توجه به اینکه مقدار NEXT متناسب با فرکانس، بسیار تغییر می‌کند، اندازه گیری باید در رده‌های مختلفی از فرکانس، معمولاً بین 1 تا 100 مگاهرتز، صورت گیرد. اگر به رفتار NEXT، در قسمت 50 متری از سیم کابلی تابیده نگاه کنید، چیزی شبیه «مسیر حرکت ترن هوایی» است، که نشان می‌دهد میزان آن با افزایش مقدار فرکانس، به طور وسیعی کم ‌و زیاد می‌شود. این مسئله به این خاطر است که در فرکانس‌های بالا، تأثیر جفت سیم تابیده شده، کمتر می‌شود.

توصیه‌هایی برای عیب یابی (NEXT (Near-End Crosstalk

در بسیاری از موارد، هم‌شنوی مفرط (Excessive Crosstalk)، به علت اتصالات تابیده‌ی ضعیف در نقاط اتصال رخ می‌دهد.

 استاندارد ANSI/TIA-568-C.0

حفظ عملکرد طراحی سخت افزارمتصل (مثل کیستون شبکه)، زمانی که به یک جفت سیم کابلی تابیده شده (کابل شبکه) وصل است، بسیار مهم است. این کار می‌تواند به‌وسیله‌ی کیستون شبکه و کابل شبکه مناسب، مطابق با دستورالعمل‌های سازنده‌ی آن حاصل شود. در صورت عدم وجود دستورالعمل سازنده، لازم است که شکل هندسی کابل، شبیه‌ترین حالت به کیستون شبکه باشد و نقاط اتصال کابل آن و حداکثر تعداد جفت غیرتابیده شده کابلی، مطابق عکس شماره یک شود.( معمولا از یک برند برای اتصال کابل و کیستون‌های شبکه استفاده می‌شود، که در ایران برندهای مختلفی هم چون لگراند بسیار محبوب هستند).


برای مطالعه‌ی بیشتر: کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی


مقدار واتابیدن مورد دیگری است که در تمام استانداردها رایج است. این میزان واتابیدن (Untwist) باید حداقل باشد. تجربه نشان داده که مقدار 13 میلی متر ضامن موفقیت آزمایش عملی نیست.

عیب یابی NEXT در تست فلوک چیست؟
عیب یابی NEXT در تست فلوک چیست؟

هنگامی‌که خطای NEXT صورت می‌گیرد، اولین کار این است که با استفاده ازآزمایش عملی تشخیص دهیم که خطا در کدام سر اتفاق افتاده است. پس ‌از این شناسایی، اتصالات آن سر را بررسی کرده و اتصال مناسب را جایگزین کنیم.

اگر در این قسمت مشکلی وجود نداشت، پچ کورد های رده پایین‌تر را بررسی می‌کنیم. دلیل احتمالی دیگرِ وقوع خطای NEXT، جفت سیم‌های جدا شده است. این مورد به‌صورت خودکار، توسط تابع مسیر سیم در آزمایشگر عملی شناسایی می‌شود. اتصال‌دهنده‌های Female Coupler، عامل مهم دیگری در ایجاد هم‌شنوی هستند. اگر کابلی به‌اندازه‌ی کافی بلند نباشد، به‌جای اینکه کابل دیگری به آن اضافه کنیم، از کابلِ با طول مناسب‌تری باید استفاده کنیم. گاهی اوقات خطای NEXT، در اثر انتخاب آزمایش نامناسب اتفاق می‌افتد.

بهترین روش برای عیب یابی NEXT

بهترین روش، استفاده از آزمایشگر با قابلیت‌های دامنه ی زمانی است. این ویژگی، این امکان را به آزمایشگر می‌دهد که خطاها را نشان داده و مشکلات را مشخص کند. این تابع، به‌وضوح، علت خطای NEXT را شناسایی کرده و نشان می‌دهد که خطا از سیم‌های اتصال یا اتصالات و یا کابل‌های افقی است. درصورتی‌که تمام عوامل خطای گفته ‌شده را ترمیم و یا حذف کرده و هنوز شاهد خطای NEXT بودید، برای راهنمایی بیشتر با طراح سیستم ارتباط برقرار کنید.


برای مطالعه‌ی بیشتر: چگونه گزارش تست فلوک (LinkWare PC) را بخوانیم؟


منبع: flukenetworks
5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها