کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی

کابل شبکه صنعتی

در این مقاله قصد داریم موضوع، کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی را مورد بررسی قرار دهیم. برای آن که بهتر و به طور کامل‌تری با این موضوع آشنا شویم، تصمیم گرفتیم که در ابتدا در رابطه با کابل‌ معمولی و کابل‌ شبکه صنعتی مطلبی را به طور جداگانه شرح دهیم و سپس به موضوع اصلی یعنی کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.


برای  مطالعه‌ی بیشتر: پنج برند برتر کابل شبکه در دنیا


فهرست:

کابل صنعتی چیست؟

همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، برای پاسخ‌گویی به سوال کابل‌ شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی باید در ابتدا مفهوم و کاربرد کابل‌های صنعتی را به طور کامل شرح دهیم، در این صورت درک و فهم تفاوت این کابل‌ها با کابل‌های معمولی آسان‌تر خواهد بود، پس با ما همراه باشید.

کابل صنعتی
کابل صنعتی

کاربرد کابل صنعتی

برای پاسخ به این سوال که کابل صنعتی چیست باید بگوییم، همانطور که از نام این کابل‌ها واضح و مشخص است، کابل‌های صنعتی در صنعت کاربرد دارند، کابل‌های صنعتی هم مانند کابل‌های معمولی انواع مختلفی دارند و این تنوع سبب تفاوت آن‌ها با کابل های معمولی نمی‌شود.

برای آن که موضوع کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی را به خوبی درک کنیم، اجازه دهید که مطلب را به صورت دیگری شرح دهیم.
کابل‌هایی که برای کاربرد صنعتی به کار می‌روند، باید نسبت به کابل‌های معمولی مقاومت بیشتری داشته باشند، زیرا کارکرد درست، صحیح و البته همیشگی و پایدار کابل‌های صنعتی اهمیت فوق العاده بالایی دارد.


برای مطالعه‌ی بیشتر: کابل شبکه چیست؟ معرفی و انواع کابل شبکه


 

به عنوان مثال تصور کنید که در یک شبکه برق شهری تعداد بسیار بالایی کابل وجود دارد، این کابل‌ها اگر از نوع معمولی باشند، در گذر زمان یا در اثر حوادث طبیعی یا غیر طبیعی دچار آسیب می‌شود، در این حالت برای تعویض کابل قدیمی و آسیب دیده با کابل جدید باید هزینه کرد.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که در شبکه‌های بزرگ هزینه‌ای که خاموش بودن شبکه بر جای می‌گذارد، بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که تعویض کابل‌ها دارد، پس برای جلوگیری از این صرف هزینه بسیار بالا باید در ابتدا کابل‌ها را به صورتی انتخاب کرد که احتمال آسیب دیدگی و تخریب آن به حداقل میزان خود برسد.

کابل صنعتی چیست؟
کابل صنعتی چیست؟

تفاوت کابل‌های صنعتی با کابل‌های معمولی

برای اشنایی بیشتر با کابل‌ شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل شبکه معمولی با مفهوم کابل صنعتی به طور کامل آشنا شدیم و به این موضوع هم اشاره کردیم که استفاده از این کابل‌ها چه اهمیتی دارد.
همانطور که در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کابل‌های صنعتی و کابل‌های معمولی مقاومت آن‌ها است، اما این تنها تفاوت آن‌ها نیست. با ما همراه باشید تا سوال کابل شبکه صنعتی چیست و تفاوت آن با کابل شبکه معمولی را به طور کامل شرح دهیم.

در ادامه باید به این موضوع اشاره کنیم که کابل‌های صنعتی روکش‌هایی خاص دارند و این روکش‌ها سبب مقاومت بالای آن‌ها شده‌است. اما سوالی که در این قسمت به‌وجود می‌آید این است که کابل‌های صنعتی در مقابل چه موادی مقاومت دارند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کابل‌های صنعتی و روکش آن‌ها به صورتی تهیه شده‌اند که در مقابل مواد شیمیایی، پیچش‌های بسیار، سایش و خم‌شدگی مقاومت بیشتری نسبت به کابل‌های معمولی دارند، علاوه بر این کابل‌های صنعتی می‌توانند نیروی بیشتری تحمل کنند و در مقابل کشیدگی هم مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.


برای مطالعه‌ی بیشتر: انواع کابل‌ شبکه زوج به‌هم تابیده


در ادامه باید دیگر تفاوت‌های بین این دو کابل را هم توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید و ادامه مطالب را از دست ندهید، زیرا اطلاعات مفید و کاربردی را بیان خواهیم کرد که دانستن آن می‌تواند کمک‌های شایانی به شما کند.

تفاوت دیگر بین کابل‌های صنعتی و کابل‌های معمولی استانداردهایی است که از کدام از این کابل‌ها از آن برخوردار هستند. همانطور که می‌دانید هر وسیله‌ای برای آن که به بازار فروش راه پیدا کند، باید یک سری استاندارد خاص را کسب کند، کابل‌های صنعتی و کابل‌های معمولی هم از این موضوع مستثنی نیستند و ملزم به دریافت یک سری استاندارد خاص هستند.

با توجه به مطالب بالا کاملا واضح و روشن است که استانداردهای کابل‌های صنعتی حساس‌تر از استانداردهای کابل‌های معمولی است، زیرا کابل‌های صنعتی باید در مقابل گرد و غبار و همچنین عبور مایعات به خصوص آب مقاوم باشند و این موضوع اهمیت بسیاری بالایی دارد که باید به آن توجه ویژه و خاصی داشت.

 

کابل-شبکه
کابل-شبکه

نکته دیگری که در ادامه برای اشنایی بیشتر با کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی، باید به آن اشاره کنیم این است که کابل‌های صنعتی باید در مقابل دمای بالا هم مقاومت داشته باشند.
کاملا واضح و طبیعی است که در شبکه‌های بزرگ شاهد افزایش دمای تجهیزات هستیم، پس کابل‌های صنعتی باید بتوانند که این افزایش دما را به خوبی تحمل کنند تا مشکلی برای شبکه به وجود نیاید.

کابل‌های صنعتی در مقابل روغن‌ها هم باید مقاومت ویژه‌ای داشته باشند. در نهایت با توجه به مطالب گفته شده در بالا می‌توان به این نتیجه دست پیدا کرد که کابل‌های صنعتی نسبت به کابل‌های معمولی کیفیت و کارایی بیشتری دارند و همین موضوع سبب می‌شود که برای استفاده در شبکه‌های صنعتی مفید باشند.

در این مقاله سعی بر این داشتیم که موضوع کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل شبکه معمولی را به طور کامل بررسی کنیم و پاسخ نسبتا کاملی هم برای سوال مطرح شده بیان کردیم، امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و این مطلب برای شما مفید و موثر بوده باشد.

4.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها