آیا کابل فیبر نوری در آینده جانشین کابل مسی می‌شود؟

آیا کابل فیبر نوری در آینده جانشین کابل مسی می‌شود؟

در این مقاله قصد داریم این موضوع را که آیا کابل فیبر نوری در آینده جانشین کابل مسی می‌شود؟ را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در ابتدا هم به این موضوع اشاره کردیم، برقچی قصد دارد در این مقاله این موضوع مهم را بررسی کند که آیا کابل فیبر نوری در آینده جانشین کابل مسی می‌شود؟ برای پاسخ‌گویی کامل و صحیح به این سوال نیاز داریم که با مفاهیم اصلی آن آشنا شویم.

فهرست:

اولین سوالی که پیش می‌آید این است، کابل فیبر نوری چیست؟ سوال دیگری که باید پاسخ دهیم این می‌باشد که کابل مسی چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؟ با ما همراه باشید تا این سوال‌ها را به طور کامل پاسخ دهیم و بگوییم که آیا کابل فیبر نوری در آینده جانشین کابل مسی می‌شود؟


برای مطالعه‎ی بیشتر: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP چیست؟


کابل فیبر نوری
کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری

همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم برای پاسخ‌دهی به سوال آیا کابل فیبر نوری در آینده جانشین کابل مسی می‌شود؟ باید در ابتدا با فیبرنوری و کاربرد آن آشنایی داشته باشیم تا قادر باشیم که پاسخ را به طور کامل و البته صحیح شرح دهیم، پس در این قسمت قصد داریم فیبرنوری و کاربردهای آن را به طور کامل توضیح دهیم.

فیبرهای نوری لوله‌هایی هستند که از ماده‌ای بسیار شفاف، کاملا مشابه با شیشه تهیه شده اند، لازم به ذکر است که این ماده شیشه نیست و فقط تشابه بسیار زیادی به شیشه دارد. اگر بخواهیم کاربردهای فیبر نوری را شرح دهیم باید بگوییم که برای انتقال دیتا به کار می‌رود، اما مهم‌ترین ویژگی فیبر نوری انتقال دیتا نیست.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی کابل‌های فیبرنوری که آن را نسبت به دیگر کابل‌های انتقال دیتا متمایز کرده است، سرعت بالا در انتقال و پهنای بسیار بالای آن می‌باشد. یعنی اگر قصد ارسال دیتایی با حجم مشخص را داشته باشیم، کابل فیبر نوری، دیتا را در زمان کمتری نسبت به کابل‌های مسی منتقل می‌کند. پهنای باند و زمان انتقال داده در ارتباطات اهمیت بسیار بالایی دارد و همیشه مورد توجه فعالان این حوزه بوده است.


برای مطالعه‎ی بیشتر:  راهنمای خرید کابل شبکه


اگر بخواهیم در رابطه با فیبرنوری مطالب کاملی را بیان کنیم، از فرصت این مقاله خارج است، پس فقط به ذکر چندین مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های فیبرنوری می‌پردازیم. همانطور که از نام فیبرنوری مشخص است، از نور برای انتقال دیتا در این کابل‌ها استفاده می‌شود. نکته مهمی که در این باره باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر در قسمتی از کابل فیبرنوری، پیچ یا خمی وجود داشته باشد، از آینه استفاده می کند تا نور از مسیر اصلی خود خارج نشود.

کابل مسی

در ادامه به بررسی این موضوع  می‌پردازیم که آیا کابل فیبر نوری در آینده جانشین کابل مسی می‌شود؟ زمان آن رسیده است که ویژگی‌های منحصر به فرد کابل مسی و کاربرد آن را شرح دهیم. استفاده از کابل‌های مسی قدمتی بیش از فیبرهای نوری دارد، اگر چه این کابل‌ها در ابتدا با فلز مس تولید می‌شدند، اما در حال حاضر با استفاده از دیگر فلزها هم کابل‌هایی برای انتقال دیتا تولید می‌شود.

نکته مهمی که در رابطه با کابل‌های مسی باید به آن توجه داشته باشید، این است که این کابل‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آن‌ها هم کاربردهای خاص خود را دارد. کابل مسی پهنای باند کمتری نسبت به فیبرنوری دارند و همین موضوع سبب می شود که سرعت انتقال دیتا در این کابل‌ها کمتر باشد. البته لازم به ذکر است که این مورد تنها تفاوت بین کابل‌های مسی و کابل‌های فیبر نوری نیست. در ادامه قصد داریم تفاوت‌های این دو نوع کابل را به طور کامل شرح دهیم.

تفاوت های کابل فیبر نوری و کابل مسی
تفاوت های کابل فیبر نوری و کابل مسی

تفاوت های کابل فیبر نوری و کابل مسی

برای ان که بدانیم آیا کابل فیبر نوری در آینده جانشین کابل مسی می‌شود؟ باید تفاوت‌های این دو کابل را به طور کامل بدانیم و البته با این موضوع آشنا باشیم که هر یک از این کابل‌ها  چه کاربردهای خاصی دارند، پس با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال که آیا کابل فیبر نوری در آینده جانشین کابل مسی می‌شود؟ را ارائه دهیم.

یکی از مهم ترین تفاوت بین کابل مسی و کابل فیبرنوری این است که کابل‌های مسی برای انتقال صدا (صوت) بهتر از کابل‌های فیبرنوری عمل می‌کنند، این در حالی است که انتقال دیتاهایی مانند عکس، فیلم و… با استفاده از کابل فیبرنوری بهتر خواهد بود، زیرا همانطور که گفتیم پهنای باند بالای این کابل‌ها موجب انتقال سریع‌تر خواهد شد.


برای مطالعه‌ی بیشتر: پنج برند برتر کابل شبکه در دنیا


پس برای پاسخ به  سوال  بالا، باید بگوییم که در زمینه انتقال صوت هنوز هم کابل‌های مسی مفید هستند، پس نمی توان به طور کامل کابل‌های مسی را حذف کرد و نادیده گرفت و کابل فیبرنوری را به جای آن جایگزین کرد، اما باز هم تفاوت‌هایی بین کابل‌های مسی و کابل‌های فیبرنوری وجود دارد، با ما همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای پاسخ به سوال ذکر شده باید به آن توجه داشت این است که هزینه نصب و استفاده از کابل‌های فیبرنوری در مقایسه با کابل‌های مسی کمتر خواهد بود. البته به این موضوع توجه داشته باشید که این هزینه برای مقیاس‌های بالا کمتر است.

برای پاسخ گویی بهتر به سوال، نیاز داریم که بعضی از مزیت‌های مهم استفاده از کابل فیبرنوری نسبت به کابل مسی را بیان کنیم. کابل‌های فیبرنوری اشتعال‌زا نیستند، کابل‌های فیبرنوری وزن سبکی دارند، انعطاف پذیر هستند و پایداری بالاتری هم دارند.

در این مقاله سعی بر این داشتیم این سوال را که آیا کابل فیبر نوریمی‌تواند در آینده جانشین کابل مسی شود؟  را به طور کامل پاسخ دهیم و برای این کار در ابتدا ویژگی‌های منحصر به فرد کابل فیبرنوری و کابل مسی را بیان کردیم و سپس تفاوت‌ها و مزیت‌های استفاده از کابل فیبرنوری را شرح دادیم، امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید!

 

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها