زوج کابل های شبکه و علت بهم تابیدگی آنها؟

چرا زوج کابل های شبکه به هم تابیده اند؟

چرا زوج کابل های شبکه بهم تابیده‌اند؟

در این مقاله قصد داریم به این سوال که چرا زوج کابل های شبکه به هم تابیده اند پاسخ دهیم. کابل شبکه که به صورت به هم تابیده تولید وعرضه می‌گردند عمدتا یک نمونه از سیم‌کشی است، که در ساختار آن‌ها ازسیم‌های هادی استفاده شده است و این دوسیم‌ها دو به دو به هم پیچ خورده و یا اصطلاحا به هم تابیده‌اند. این امرسبب می‌شود تا از وقوع اختلالات الکترومغناطیسی جلوگیری شده و آنها را خنثی نمود.

در ادامه‌ی این مبحث به بررسی هر چه بیشتر این ساختار کابل‌ها و ویژگی‌های مربوط به آن‌ها می پردازیم.

فهرست:

زوج کابل های شبکه بهم تابیده

همان‌گونه که بیان شد کابل‌های شبکه‌‌ی به هم تابیده شده، سیم‌هایی هستند که برای خنثی نمودن عوامل و اختلالات الکترومغناطیسی به یک‌دیگر تابیده و پیچیده شده‌اند تا بتوانند این عوامل را در عمل خنثی نمایند. در واقع می توان گفت با استفاده از رشته‌های بهم تابیده شده می‌توان حلقه‌هایی را درمیان این سیم ها ایجاد نمود که این حلقه‌ها این توانایی را دارند تا زوج‌های مغناطیسی را به سیگنال تبدیل نمایند.

کابل های شبکه برای اتصال تجهیزات شبکه به هم دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. و می توان به واسطه‌ی آن‌ها دو کامپیوتر یا یک کامپیوتر را به دستگاه‌های جانبی همچون مودم، پرینت، اسکنر و… متصل نمود. این کابل‌ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که زوج کابل های شبکه‌ی به هم تابیده نیز از همین دسته کابل های شبکه می‌باشند.

چرا زوج کابل های شبکه به هم تابیده اند؟
چرا زوج کابل های شبکه به هم تابیده اند؟

ساختار زوج کابل های شبکه ی بهم تابیده شده

عمدتا کابل های شبکه دارای لایه های مختلفی می باشند. که بخش اصلی این کابل ها را مغز کابل تشکیل می‌دهد. در کابل شبکه، مغزی کابل در قسمت پشت روکش قرار دارد که این امر موجب می شود تا مغزی کابل از دید شما پنهان بماند. اما عملکردهای اصلی یک کابل شبکه را همان بخش کابل یعنی مغزی آن انجام می‌دهد. مغزی کابل را می‌توان یک رسانا دانست که این رسانا وظیفه ی انتقال اطلاعات به درون شبکه‌ها را برعهده دارد.

در تولید زوج کابل شبکه ی به هم تابیده شده، 8 عدد سیم استفاده شده است. که این سیم‌ها به صورت چهار جفت در کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند و دو به دو به هم تابیده شده‌اند. زمانی که روکش این کابل‌ها را باز نمایید متوجه این امر خواهید شد و این چهار جفت سیم به هم پیچیده شده برای شما نمایان خواهد شد. هر دو سیمی که به هم تابیده شده‌اند دارای مقداری اختلالات الکترومغناطیس می باشند که با این پیچش نویز را در زمان انتقال داده، از بین برده و تداخل‌هایی را ممکن است در این بین رخ دهد را خنثی نموده‌اند.


مطالعه بیشتر:

چگونه از هک شدن وای فای (Wi-Fi) جلوگیری کنیم؟ 7 روش برای افزایش امنیت وای فای


رنگ زوج کابل های شبکه ی ‌بهم تابیده

اگر به رنگ بندی این سیم‌ها دقت نمایید متوجه خواهید شد که برای رنگ بندی سیم‌ها از 4 رنگ اصلی استفاده شده است. که این مجموعه رنگ‌ها شامل سبز، آبی، قهوه ای و نارنجی است. این رنگ‌ها در تمامی کابل‌های شبکه‌ی به هم تابیده شده استفاده شده‌اند و یک رنگ سفید را به عنوان یک رنگ فرعی برای کابلی که به آن ها تابیده می‌شود در نظر گرفته‌اند. در واقع می‌توان گفت در ساختار این نوع از کابل شبکه چهار جفت سیم به رنگ‌های سفید نارنجی، سفید قهوه ای، سفید آبی و سفید سبز قابل مشاهده است که بر روی یک دیگر تابیده شده‌اند.

دلیل تابیده شدن زوج کابل های شبکه به هم

برای پاسخ به این سوال که چرا زوج کابل های شبکه به هم تابیده اند باید گفت که هر زوج سیم در این نوع از کابل های شبکه توانایی تشکیل یک مدار را دارد که به واسطه ی این مدار می توان به انتقال اطلاعات پرداخت. هدف اصلی این زوج سیم های به تابیده شده محافظت از داده ها و اطلاعات شما در برابر عوامل و تداخل های بیرونی می باشد که می توانند منجر به تولید نویز شوند.

 در واقع این زوج کابل های به هم تابیده شده می توانند هر زمان که جریان الکتریکی از سیم ها عبور میکند، یک میدان مغناطیسی را ایجاد کنند که به وسیله‌ی این میدان مغناطیسی این اختلالات و نویزها را خنثی نموده و از بین ببرند.

زمانی که دو سیم در کنار یک دیگر یک مدار الکتریکی را ایجاد می‌نمایند، میدان مغناطیسی تولید شده به واسطه ی آن ها کاملا مخالف با هم عمل می‌نمایند پس می‌توان این نتیجه را گرفت که میدان‌های مغناطیسی در کابل های زوج به هم تابیده شده توانایی خنثی نمودن یک دیگر را دارند و می توانند میدان مغناطیسی بیرونی را نیز از بین برده و خنثی کنند. تولید کنندگان این نوع از کابل های شبکه با استفاده از ویژگی هایی همچون خنثی نمودن و پیچش سیم‌ها به هم توانسته اند یک لایه ی حفاظتی را تولید نمایند. و این لایه‌ی حفاظتی می تواند تاثیرات مثبت و قابل توجهی را در رساناهای مربوط به شبکه داشته باشد.


بیش‌تر بخوانید: کابل شبکه چیست؟ معرفی و انواع کابل شبکه


مزایا و ویژگی های کابل زوج به هم تابیده شده ی بدون روکش یا UTP

این نوع از کابل‌‌ها فاقد روکش می‌باشند، که از 4 زوج سیم تشکیل شده‌اند و دارای مزایا و ویژگی‌های خاص خود هستند. نصب این نوع از کابل‌های شبکه به سادگی صورت می‌گیرد و دلیل اصلی این ام، قطر خارجی آن می‌باشد که این قطر در حدود 0.43 سانتی متر است.

کابل‌های روکش‌دار مانند دیگر کابل ها با سرعت زیادی داکت سیم کشی را پر نمی نمایند و این مزیت مهم برای نصب شبکه در ساختمان‌های قدیمی محسوب می‌شود. از ویژگی‌های این نوع کابل‌های شبکه می توان به سرعت و توان عملیاتی 10 تا 1000 Mbps، میانگین هزینه پایین برای هر گروه، رسانه و اندازه کانکتور کوچک و حداکثر طول کابل تا 100 متر اشاره نمود.

مزایا و ویژگی های کابل زوج بهم تابیده شده‌ی روکش دار یا STP

این نوع از کابل های شبکه را بر اساس تکنیک هایی همچون خنثی سازی و محافظت تولید نموده اند که در ساختار آن‌ها برای هرزوج سیم به هم تنیده شده از یک فویل فلزی استفاده شده است و در نهایت چهار زوج سیم با هم در یک فویل پیچیده شده‌اند.

کابل‌های روکش‌دار می‌توانند نویز را از بین برده و اختلالات مغناطیسی درون شبکه خنثی نمایند. از ویژگی‌های این نوع کابل‌ها می توان به سرعت عملیاتی 10 تا 100 Mbps، میانگین هزینه ی بالا برای هرگروه، رسانه و کانکتور متوسط به بزرگ و حداکثر طول کابل 100 متر اشاره نمود.


این مقاله را نیز حتما بخوانید:

مزایا و معایب کابل‌های شبکه زوج تابیده شده


 

 

4.9/5 - (10 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
سید حسین معرفت
سید حسین معرفت
9 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر لطفا در مقاله ای که نوشتید تصحیح کنید طول کابل در استاندارد شبکه نباید بیشتر از 90 متر باشد البته لازم به ذکر است که برای دوربین مدار بسته بعضی از کابل ها که از پرمننت بالایی برخوردار هستند بالای 120متر هم جوابگو هستند ولی همیشه بهتر است رعایت استانداردهای بین الملی را در نظر بگیریم

Last edited 9 ماه پیش by سید حسین معرفت
ریحانه جعفری
ریحانه جعفری
7 ماه پیش

سلام وقت بخیر
ممنون از دیدگاهتون حتماً این مورد رو در نظر میگیریم.