راهنمای خرید کابل شبکه

راهنمای خرید کابل شبکه

در این مطلب از بلاگ برقچی راهنمای خرید کابل شبکه را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با انواع کابل شبکه آشنا خواهید شد و ویژگی‌ها، معایب و مزایای هریک را خواهید شناخت.

یکی از مهم‌ترین اجزای یک شبکه کامپوتری، کابل شبکه است. کابل شبکه برای ارسال و دریافت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های شبکه با توجه به خصوصیاتی مانند پهنای باند، سرعت انتقال اطلاعات، نویزهای موجود و… دسته‌بندی می‌شوند. در این مقاله سعی داریم کاربران را با انواع کابل شبکه آشنا کنیم، تا متناسب به نوع شبکه  و نیاز خود، کابل را انتخاب نمایند.

در این مقاله می‌خوانید :

چند نوع کابل شبکه وجود دارد؟

اولین قدم در راهنمای خرید کابل شبکه آشنایی با دسته‌بندی کابل شبکه است. به طور کلی سه نوع کابل شبکه وجود دارد که عبارت اند از:

1-کابل کواکسیال: کابل کواکسیال یا هم محور همان کابل‌های مورد استفاده در آنتن‌های آنالوگ و دیجیتال است. برای خرید و نصب این نوع کابل‌ها هزینه بسیاری لازم است و نصب آن بسیار دشوارتر نسبت به سایر کابل‌ها می‌باشد. استفاده از کابل کواکسیال در مسافت‌های طولانی، افت سیگنال را در پی خواهد داشت. بیشتر دستگاه‌های موجود در شبکه برای این نوع کابل درگاه خاصی ندارند و از مزایای این کابل پهنای باند بالا و مقاومت در برابر نویز است.

راهنمای خرید کابل شبکه
راهنمای خرید کابل شبکه

2-کابل فیبر نوری: از کابل‌های فیبر نوری در شبکه‌هایی که سرعت بالا مد نظر است استفاده می‌شود. قیمت این نوع کابل بالا است . این نوع کابل فیبر نوری از یک رشته باریک و بسیار شفاف مانند شیشه و پلاستیک ساخته می‌شود. این رشته نور را منتقل می‌کند به همین دلیل قیمت این نوع کابل بالا می‌باشد. کابل های فیبر نوری نیز دارای انواع مختلفی هستند که اگر در بین راه دچار شکستگی و یا مشکلی شوند، سرعت انتقال آن‌ها دچار مشکل می‌شوند.

راهنمای خرید کابل شبکه
راهنمای خرید کابل شبکه

3-کابل های زوج بهم تابیده یا Twisted Pair: رایج‌ترین نوع کابل مورد استفاده در شبکه، زوج بهم تابیده می‌باشد. از این کابل برای اتصال کامپیوتر‌ها با یکدیگر و یا دیگر دستگاه های موجود در شبکه مانند روتر و یا سوئیچ ها استفاده می‌شود. این نوع کابل از زوج سیم‌های بهم تابیده ساخته می‌شود. جنس این کابل ها از مس می‌باشد به همین دلیل به کابل های مسی نیز معروف‌اند. این کابل ها از سوکت RJ45 نیز استفاده می‌کنند.


حتما بخوانید: کابل شبکه چیست؟ معرفی و انواع کابل شبکه


راهنمای خرید کابل شبکه ، دسته‌بندی کابل‌ها

در ادامه راهنمای خرید کابل شبکه به بررسی ویژگی‌های دسته‌بندی‌های کابل‌های شبکه خواهیم پرداخت. کابل‌های شبکه با توجه به میزان نویز‌ پذیری، سرعت، پهنای باند و بسیاری از خصوصیت‌های دیگر به چندین دسته تقسیم می شوند. دسته بندی‌ها از دسته بندی 1 نام گذاری می‌شود که در زبان انگلیسی با نام CATEGORY 1 یا 1 CAT نامیده‌ می‌شود و تا به امروز به دسته بندی 8.2 رسیده است. با افزایش دسته بندی کابل‌های شبکه، سرعت بیشتر، نویز کمتر و پنهای باند بیشتر می‌شود. به عنوان مثال CAT5 کابل شبکه ای است که از دسته 5 است. با افزایش شماره این دسته بندی میزان سرعت، پهنای باند بیشتر شده و نویزپذیری کاهش پیدا خواهد کرد.

راهنمای خرید کابل شبکه

هنگام خرید کابل شبکه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مهم‌ترین قدم در راهنمای خرید کابل شبکه توجه به نکات پیش از خرید است. از جمله مواردی که هنگام خرید کابل شبکه باید به آن توجه کرد عبارت اند از:

  1. فاصله مورد نیاز بین جزاء شبکه: در انتخاب نوع کابل شبکه باید به فاصله های موجود بین اجزا شبکه مانند فاصله بین کامپیوترها و سوییچ ها توجه ویژه‌ای شود و از کابلی استفاده شود که فاصله مورد نظر را پشتیبانی کند.
  2. پهنای باند قابل دستیابی برای شبکه: کابل های شبکه دارای پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات متفاوتی هستند. برای ایجاد بستر ارتباطی مناسب باید پهنای باند شبکه درست برآورد شود.
  3. مسیر عبور کابل شبکه: باید به میزان تداخل کابل شبکه با میدان‌های مغناطیسی توجه داشت. میدان‌های مغناطیسی باعث ایجاد مشکل در انتقال درست سیگنال عبوری و تخریب آن می‌شوند. در انتخاب کابل شبکه باید به مسیر کابل کشی توجه داشت چرا که اگر در مسیر کابل کشی، تجهیزاتی مانند کابل برق فشار قوی، چال آسانسور، موتور برق صنعتی و… وجود داشته باشد میدان مغناطیسی قوی تولید می شود. به همین دلیل باید از کابل شبکه با استاندارد ضد تخریب بالا استفاده کرد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه لگراند


کابل شبکه از نظر ساختار به چند گروه تقسیم می شوند؟

در ادامه بررسی و راهنمای خرید کابل شبکه به تقسیم‌بندی ساختار کابل‌ها می‌رسیم. کابل‌های شبکه از نظر ساختار به دو دسته (UTP Unshielded Twisted-Pair) و (STP shielded Twisted-Pair) تقسیم می‌شوند. در ساخت کابل های شبکه STP، برای جلوگیری از ایجاد نویز، و به کارگیری شیلد در کابل های شبکه برای تخلیه اثرات القایی و حتی الکتریسیته ساکن به سیستم تخلیه ارت، از فویل استفاده می شود.

راهنمای خرید کابل شبکه
راهنمای خرید کابل شبکه

مزایا و معایب انواع کابل های شبکه

  1. کابل فیبر نوری: سرعت انتقال اطلاعات در این کابل بالا است و توان انتقال اطلاعات تا فواصل زیاد وجود دارد. این کابل در برابر میدان های مغناطیسی و الکریکی بسیا مقاوم می شد. قیمت بسیار بالای کابل های فیبر نوری از معایب این نوع کابل می باشد.  تجهیزات مورد استفاده در این کابل، دارای قیمت بالایی هستند . ابزاری که برای راه اندازی مورد نیاز است هزینه بالایی دارند. استفاده از این نوع کابل به یک متخصص ندر این زمینه نبازمند است.
  2. کابل کواکسیال: امروزه میزان استفاده از کابل های کواکسیال در راه اندازی شبکه های کامپیوتری بسیار پایین است.

قابلیت اعتماد در این کابل ها بالا است. ظرفیت انتقال در این کابل بالا است و حداکثر 300 مگاهرتز را انتقال می دهد. دارای دوام و پایداری خوبی استو هزینه نگهداری پایینی دارد. کابل کواکسیال در سیستم های آنالوگ و دیجیتال قابل استفاده است. برای توسعه شبکه ای که از کابل کواکسیال برای راه اندازی استفاده کرده بسیا آسان می باشد.

” به دلیل دارا بودن پهنای باند وسیع، مورد استفاده در سرویس های مخابراتی مانند تله کنفرانس صوتی و تصویری قرار گرفته است. از جمله مغایب کابل های کواکسیال مخارج بالای نصب، نصب مشکل‌تر نسبت به کابل های زوج به هم تابیده است.  این کابل ها دارای حدودیت فاصله در  استفاده می‌باشند و برای انشعابات نیاز به عناصر خاصی است. “

  1. کابل زوج به هم تابیده: کابل زوج به هم تابیده دارای هزینه کمتری نسبت به فیبر نوری و کواکسیال دارند و از جهت نصب بسیار راحت می باشند. این کابل ها به راحتی سوکت زده می شوند و ابزار مورد استفاده برای نصب و به کارگیری این نوع کابل قیمت بالایی ندارد. کابل زوج به هم تابیده دارای انواع مختلفی است که قدرت انتخاب را متناسب با نیاز خود در اختیار مشتری قرار می دهد. به عنوان مثال این نوع کابل ها برای استفاده در منازل نوع خاصی و برای استفاده در دیتاسنتر نیز نوع خاص خود را دارد.  کابل زوج به هم تابیده دارای سازگاری بالایی نسبت به کاب های دیگر است و این سازگاری به وسیله سوکت RJ-45 ایجاد شده است. به همین دلیل هر دستگاهی که  دارای پورت RJ-45 باشد می تواند از این کابل استفاده کند.

از معایب این کابل میتوان به اتلاف انرژی بالا در بستر کابل نسبت به کابل فیبر نوری و کواکسیال اشاره کرد. در این نوع کابل میزان جذب نویز بالا بوده و در نوع زوج سیم ها تعادلی وجود ندارد و این باعث کاهش میزان کیفیت انتقال می شود.

در این مطلب از بلاگ برقچی راهنمای خرید کابل شبکه در اختیار شما قرار گرفت. اگر سوالی در مورد خرید کابل شبکه دارید می‌توانید با ما در یان بگذارید.


حتما بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه نگزنس


 

5/5 - (5 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
حسام رام
حسام رام
2 سال پیش

ممنون از اطلاعات خوبتون که در اختیارمون میزارید

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
2 سال پیش
پاسخ به   حسام رام

خواهش میکنم