مودم VDSL چیست؟ تفاوت آن با مودم ADSL

مودم VDSL چیست؟ تفاوت آن با مودم ADSL

در عصر ارتباطات پیشرفته و استفاده گسترده از اینترنت، دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار امری بسیار حیاتی است. تکنولوژی VDSL (Very High Bitrate Digital Subscriber Line) یکی از راه‌حل‌هایی است که این امکان را به کاربران می‌دهد تا از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند. مودم VDSL به عنوان یکی از اجزای اصلی این تکنولوژی، نقش حیاتی را در اتصال به اینترنت VDSL ایفا می‌کند. حال ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که مودم  VDSL چیست؟ در این مقاله، به طور جامع و کاربردی به بررسی مفاهیم مرتبط با مودم VDSL خواهیم پرداخت. در ابتدا، تعریف دقیقی از اینترنت VDSL و ویژگی‌های آن را بررسی خواهیم کرد. سپس به بررسی انواع مختلف مودم VDSL می‌پردازیم تا کاربران بتوانند متناسب با نیازهای خود بهترین نوع مودم را انتخاب کنند.

در این مقاله از برقچی به راهنمای خرید مودم VDSL و نکات کلیدی در انتخاب آن نیز خواهیم پرداخت. همچنین، با معرفی بهترین مودم VDSL در بازار، کاربران می‌توانند به راحتی انتخابی درست و مطمئن داشته باشند. با مطالعه این مقاله، شما با مفاهیم اساسی اینترنت VDSL، عملکرد مودم VDSL و انواع مختلف آن آشنا خواهید شد. همچنین، با داشتن راهنمایی جامع برای خرید مودم VDSL و معرفی بهترین گزینه در بازار، بهترین تجربه اتصال اینترنت VDSL را خواهید داشت.

فهرست:

اینترنت VDSL چیست؟

اینترنت VDSL (Very High Bitrate Digital Subscriber Line) یک فناوری اتصال پرسرعت به اینترنت است که با استفاده از خطوط تلفن معمولی (مسی) فراهم می‌شود. VDSL در واقع تکنولوژیی است که از طریق خطوط تلفن معمولی ارتباط بین کاربر و ارائه دهنده خدمات اینترنت را برقرار می‌کند.

مزیت اصلی اینترنت VDSL این است که از خطوط تلفن معمولی استفاده می‌کند که در اکثر مناطق شهری و روستایی در دسترس است. از این رو این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بدون نیاز به نصب خطوط جدید، از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند.

مودم VDSL چیست؟

مودم VDSL (Very High Bitrate Digital Subscriber Line) دستگاهی است که برای اتصال به خطوط VDSL مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان اتصال کاربران به شبکه اینترنت را فراهم می‌کند. وظیفه مودم VDSL، تبدیل سیگنال دیجیتال ارسالی از ارائه دهنده خدمات اینترنت به سیگنال قابل فهم برای دستگاه‌های متصل شده به آن است. به عبارت دیگر، مودم VDSL سیگنال دیجیتالی که از طریق خطوط VDSL دریافت می‌شود را به سیگنال برقی یا بی‌سیم تبدیل می‌کند تا کاربران بتوانند به اینترنت متصل شوند.

مودم VDSL معمولاً دارای پورت‌های Ethernet است که امکان اتصال دستگاه‌های باسیم را فراهم می‌کند. همچنین، برخی مودم‌های VDSL دارای قابلیت بی‌سیم (Wi-Fi) نیز هستند که به کاربران امکان اتصال دستگاه‌های بی‌سیم به شبکه را می‌دهند.


بیشتر بخوانید: مودم VDSL چیست؟ تفاوت آن با مودم ADSL


انواع مودم VDSL

انواع مودم VDSL
انواع مودم VDSL

مودم VDSL براساس نوع اتصال به 2 دسته سیمی و بی‌سیم تقسیم بندی می‌شود.

مودم VDSL سیمی

این نوع مودم امکان اتصال به دستگاه‌های مختلف را فقط از طریق پورت‌های Ethernet فراهم می‌کند. اتصال بی‌سیم در این نوع مودم وجود ندارد و برای استفاده از اینترنت باید به صورت مستقیم از طریق کابل شبکه به مودم متصل شوید.

مودم VDSL بی‌سیم

مودم VDSL بی‌سیم یا مودم وایرلس VDSL دستگاهی است که به شما امکان اتصال به شبکه VDSL از طریق اتصال بی‌سیم را می‌دهد. با استفاده از تکنولوژی Wi-Fi، مودم VDSL بی‌سیم امکان اتصال به دستگاه‌ها بدون نیاز به کابل فراهم می‌کند. شما می‌توانید از طریق اتصال بی‌سیم به اینترنت متصل شوید و دستگاه‌های مختلف را به شبکه وایرلس متصل کنید.


بیشتر بخوانید:‌ معرفی 6 مودم VDSL ارزان ‌قیمت بازار


تفاوت مودم adsl و vdsl

VDSL تحول بزرگی در دنیای اتصالات اینترنتی ایجاد کرده است، همین امر سبب به‌وجود آمدن تفاوت‌های زیادی بین VDSL و ADSL شده است.

سرعت دانلود و آپلود بیشتر VDSL نسبت به ADSL

سرعت دانلود و آپلود اینترنت VDSL تقریبا 5 تا 10 برابر بیشتر از ADSL و نوع ارائه این سرویس در کنار دیگر امکانات این تفاوت‌ها را به‌وجود آورده است، با توجه به ویژگی‌ها و مزایای VDSL لازم است در رابطه با تفاوت‌های این فناوری با ADSL نیز مطالبی عنوان شود. در نسل جدید VDSL سرعت آپلود 10 برابر ADSL می شود و به مرز 100 مگابیت بر ثانیه می رسد،  فناوری VDSL از کابل های مسی بهره می برد و باند فرکانسی آن 12 تا 35 کیلوهرتز است. سرعت دانلود روی اینترنت VDSL حدود 30 برابر سرعت روی فناوری ADSL است و به مرز 300 مگابیت بر ثانیه می‌رسد، البته در ایران همانطور که گفته شد بیشتر از 56 مگابیت نیست.

تجهیزات و زیرساخت مورد نیار اینترنت VDSL و ADSL

ADSL از خطوط تلفن ثابت شهری استفاده می کند، در حالی که در فناوری VDSL از بستر کابل بهره می برند و به کابل کشی و نصب کابل شبکه مجزا از مرکز مخابرات تا واحد مشترک نیاز نیست. در VDSL از نزدیک ترین کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبر نوری و خروجی آن کابل مسی است) به کاربر خدمات دهی انجام می شود.

پهنای باند 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های موثر در انتخاب DSL میزان پهنای باند ارائه شده می‌باشد. پهنای باند با دو فاکتور اصلی سرعت دانلود و آپلود می‌باشد که تفاوت این مقدار در فناوری VDSL تقریبا 6 برابر ADSL است و این تفاوت در سایر سری‌های VDSL 2 و VDSL 2+ بیشتر می‌باشد.

هزینه های ثابت و متغیر

با توجه به مزایایی که از طریق استفاده از VDSL نصیب کاربران می‌شود به‌طبع میزان هزینه‌ای که صرف نصب و راه اندازی این فناوری می‌شود در مقایسه با ADSL بیشتر است. این اختلاف قیمت بر اساس سرعت بیشتر ارائه شده و میزان کاربرانی از فناوری VDSL استفاده می‌کنند تعیین می‌شود. 

دلایل گرانی VDSL نسبت به ADSL:

  • کمتر بودن کاربران به دلیل توسعه کمتر بستر اینترنت VDSL
  • راه اندازی
  • زیر ساخت ها
  • سرعت بیشتر
  •  قیمت مودم VDSL

ISP ها

یکی دیگر از تفاوت‌های شفافی که میان فناوری VDSL و ADSL وجود دارد شرکت‌های ارائه دهنده این سرویس‌ها می‌باشد. در حال حاضر ارائه این فناوری نو ظهور توسط ISP ‌های محدودی صورت می‌پذیرد این در حالی است که ADSL را در بسیاری از منازل و دیگر مکان‌ها می‌توان یافت.

ISP ها
ISP ها

میزان فاصله قابل اشتراک

همانطور که می‌دانید مودم ADSL در فواصل طولانی کارایی بالایی دارند این در حالی است که سرعت و عملکرد سیگنال‌ها در فناوری VDSL محدود به فاصله مکانی کم است و تنها راه بر طرف کردن این مسئله رعایت فاصله مقرر شده با میزبان و یا ISP ها می‌باشد. البته لازم است بدانید که به مرور افزایش فاصله میان VDSL و ISP میزان سرعت و قدرت سیگنال ها با ADSL برابر می‌شود. در VDSL دیگر بحث نزدیکی یا دوری کاربر از مرکز مخابرات مطرح نیست و تمامی مشترکان از یک سرعت اینترنت بهره می برند، البته کیفیت کابل مسی و تداخل می‌تواند سرعت اینترنت را تحت تاثیر قرار دهد.


بیشتر بخوانید:‌ فرق مودم VDSL مخابرات با مودم ADSL مخابرات


راهنمای خرید مودم VDSL

  1. سرعت وایرلس: یکی از عوامل اصلی در انتخاب مودم VDSL، سرعت وایرلس آن است. مطمئن شوید که مودم قابلیت پشتیبانی از استانداردهای وایرلس مانند Wi-Fi 5 (802.11ac) یا Wi-Fi 6 (802.11ax) را داراست تا سرعت بالا و پوشش گسترده‌تری را فراهم کند.

  2. تعداد و نوع پورت شبکه: بررسی کنید که مودم دارای تعداد کافی پورت‌های Ethernet برای اتصال دستگاه‌های باسیم است. همچنین، اگر نیاز به اتصال دستگاه‌های دیگری مانند پرینتر یا ذخیره‌سازی شبکه دارید، اطمینان حاصل کنید که مودم از پورت‌های مناسبی برخوردار است.

  3. قابلیت‌های امنیتی: بررسی کنید که مودم دارای قابلیت‌های امنیتی پیشرفته است. بهتر است مودم دارای رمزنگاری WPA2 یا WPA3 باشد تا امنیت اتصال شبکه را تضمین کند. همچنین، قابلیت‌های دیگری مانند جدارهای آتش (Firewall) و فیلترینگ MAC آدرس نیز می‌تواند مزیتی برای امنیت شبکه باشد.

  4. قدرت انتن: بررسی کنید که مودم دارای آنتن‌های قدرتمندی است که پوشش مناسبی را در منزل یا محیط کار فراهم می‌کند. مودم‌هایی با آنتن‌های قابل تنظیم و امکان اتصال آنتن خارجی به آنها می‌توانند پوشش و قدرت انتقال بیشتری را فراهم کنند.

  5. دوبانده بودن: مودم‌های دوبانده قادر به انتقال داده‌ها در بانده‌های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز هستند. این امر به شما اجازه می‌دهد از باند 5 گیگاهرتز برای اتصال دستگاه‌هایی که پهنای باند بیشتری نیاز دارند (مانند استریم ویدیو با کیفیت بالا) استفاده کنید، در حالی که باند 2.4 گیگاهرتز را برای دستگاه‌هایی که به پوشش بیشتری نیاز دارند (مانند دستگاه‌های هوشمند و سنسورها) مورد استفاده قرار دهید.

این نکات مهم را در نظر بگیرید و با توجه به نیازها و پیشرفتهای تکنولوژی در زمینه مودم‌های VDSL، بهترین گزینه را برای خرید مودم VDSL خود انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید:‌ راهنمای خرید مودم VDSL


بهترین مودم VDSL

بهترین مودم VDSL
بهترین مودم VDSL

مودم دی لینک VDSL2 مدل DSL-224 سری New face باتوجه به ویژگی‌های کاربردی و منحصر به فرد، پشتیبانی از اینترنت ADSL و VDSL و همچنین قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد از ارزش خرید بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است بدانید این مورم دارای 2 عدد آنتن با قدرت 5dBi و همچنین سرعت وایرلس 300 مگابیت بر ثانیه می‌باشد که پوشش دهی مناسبی را برای شما فراهم می‌کند. این مودم با بهره مندی از 4 عدد پورت شبکه مگابیت (10/100) سرعت انتقال داده مناسبی را از طریق کابل در اختیار شما قرار می‌دهد. جهت آشنایی با دیگر بهترین‌ها، مقاله بهترین مودم VDSL را مطالعه کنید.

مزایای استفاده از مودم VDSL

VDSL این امکان را فراهم می‌کند که در کنار لذت داشتن یک اینترنت پر‌سرعت کاربر بتواند از دیگر سرویس‌ها از جمله ویدیو کنفرانس و SIP نیز استفاده کند به علاوه از سیم‌کشی‌های بیهوده و دردسر ساز خبری نیست چرا که این امکانات توسط شرکت‌های مخابراتی صورت می پذیرد.

کاربران برای داشتن اینترنت پرسرعت و دیگر مزیت‌ها تنها به یک خط ثابت و یک مودم VDSL نیاز دارد. فناوری VDSL این شرایط را فراهم نموده است که کاربران با انتخاب انواع مودم‌ در کیفیت‌های مختلف از شرایط خاصی مانند تعداد پورت‌های محلی، SHAER اینترنت،  داشتن و نداشتن پورت USB و … بهره‌مند شوند.

  • سیم‌کشی مخصوص دارد و نیازی نیست خودتان درگیر این مسائل باشید چرا که بر عهده پیمانکار ارائه دهنده سرویس است.
  • تنها به یک مودم VDSL و یک خط تلفن ثابت نیاز دارد
  • سرعت اینترنت VDSL، تا 4 برابر بیشتر از اینترنت ADSL است.
  • قطع و وصلی و اختلالش کمتر از  اینترنت ADSL است.
مزایای استفاده از مودم VDSL
مزایای استفاده از مودم VDSL

بیشتر بخوانید:‌ کدام مودم تجربه بهتری از اینترنت به ما می دهد؟ مودم فیبر نوری یا VDSL؟


جمع بندی؛ مودم VDSL بخریم یا نه؟

در این مقاله از مجله برقچی، به مفاهیم اساسی مودم VDSL و نکات مهمی که باید در نظر گرفته شوند هنگام خرید مودم VDSL پرداختیم. مودم VDSL به عنوان یکی از اجزای اصلی تکنولوژی VDSL، نقش حیاتی در اتصال به اینترنت با سرعت بالا دارد. در نکات مهم هنگام خرید مودم VDSL، به مواردی مانند سرعت وایرلس، تعداد و نوع پورت شبکه، تکنولوژی وای فای، قابلیت‌های امنیتی، قدرت انتن و دوبانده بودن توجه کردیم. این موارد به شما کمک می‌کنند تا یک مودم VDSL با عملکرد بهتر و قابلیت‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

همچنین، در این مقاله به راهنمایی کامل برای خرید مودم VDSL و معرفی بهترین مودم VDSL در بازار پرداختیم تا شما به راحتی بتوانید انتخابی مناسب و اصولی داشته باشید. با رعایت این نکات و مشاوره‌ها، شما قادر خواهید بود مودم VDSL مناسبی را برای نیازهای خود انتخاب کنید و از اتصال پرسرعت و پایدار خود به اینترنت لذت ببرید.

سوالات متداول 

سرعت اینترنت VDSL چقدره؟

سرعت اینترنت VDSL در ایران تا 56 مگابیت است

بهترین مودم VDSL چیه؟

مودم 2877 و مودم 9970 جز بهترین مودهای ‌VDSL است

اینترنت VDSl شاتل بهتره یا مخابرات؟

شاتل از مخابرات سرویس میگیره ولی چون تا حدودی شرکت خصوصی محسوب میشه، پشتیبانی قویتری داره

5/5 - (18 امتیاز)
اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها
علی قربانی
علی قربانی
3 سال پیش

مودم vdsl از adsl بهتره؟

سیدحامد علوی
سیدحامد علوی
3 سال پیش
پاسخ به   علی قربانی

مودم VDSL توانایی ارسال و دریافت دیتا تا چهار برابر بیشتر از مودم ADSL میتونه داشته باش

امین کریمی
امین کریمی
3 سال پیش

مودم vdsl نسبت به مودم ADSL سرعتش ۴ برابره ???

علی رضا حسن پور
علی رضا حسن پور
1 سال پیش
پاسخ به   امین کریمی

بله